Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Nyfixad butik

2018-11-07 18:00

När Nationalmuseum i Stockholm öppnade igen i början av oktober i år efter en ombyggnation utökades butiksytan. När museet stängde var shoppen cirka 180 kvadratmeter, nu är dess totala yta 215 kvadratmeter. Före ombyggnationen kunde butiken omsätta runt 11 miljoner kronor ett bra år. Efter invigningen är förhoppningen att siffrorna ska stiga väsentligt.

– Den nya museilagen har dock slagit fast att museibutiker inte kan anses vara konkurrerande kommersiella miljöer att jämställa med butiker på stan, vilket underlättar kommande års arbeten, säger Rebecca Grimaldi, försäljningschef på Nationalmuseum.

Likt andra museum har de sett till att produkterna i butiken framhäver eller återkopplar till museet.

– Vi ska representera vad som visas i huset och vad som finns i samlingarna. Samtidigt som vi ska generera ett noga utvalt sortiment som ställer krav på oss, producent och leverantör, säger Rebecca Grimaldi.

Världens bästa museibutik år 2018 – som kammade hem titeln Best Shop i tävlingen Leading Culture Destination Award – är konstmuseet Mumok Museums butik i Wien. Årets två andra nominerade butiker återfinns hos Gallery & Co i Singapore samt museibutiken i Victoria and Albert Museum i London.

I Norden har butiken på Louisiana tidigare utsetts till världens bästa. Detta var år 2016, och där, i Humlebæk norr om Köpenhamn, säljs bland annat skandinavisk form, böcker och affischer.

Souvenirer och småsaker säljs i de flesta museibutiker, men det finns en storsäljare som brukar toppa listorna: vykorten. Ida Arefalk är butikschef på Fotografiska:

– Oftast säljer vi mest av sådant som rör de aktuella utställningarna, som böcker, posters, vykort och magneter.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom