Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Robusta fyrhjulsdrivare vill locka förmånsbilister

Subaru Legacy Foto: Subaru

Subaru Legacy och Outback fajtas i samma division som Volkswagen Passat. Ingen enkel match, men allt fler svenska tjänstebilsförare har upptäckt det japanska märket på senare år. Kanske kan de uppdaterade modellerna och nya utrustningsalternativen dra fler köpare?

Det är inte för skönhetsupplevelsen man köper en Subaru Legacy eller den något höjda och milt terränganpassade systermodellen Outback. Nej, Subaruköparna söker andra egenskaper med sitt bilval. Det är robusta och chosefria bilar med högt bruksvärde. Inget för den som eftersträvar stilpoäng.

I Sverige har Subaru länge haft de mest trogna anhängarna i snörika landskap eftersom märket redan på 1980-talet profilerade sig med ett genomgående fyrhjulsdrivet modellprogram. Det försprånget minskar sannolikt när även volymmärken som Volkswagen och Volvo säljer allt fler bilar med fyrhjulsdrift.

En annan ”märkesspecialitet” är driftsäkerhet och nöjda ägare. Många konsumentundersökningar har genom åren visat att Subaruköparna överlag är mycket nöjda med sina bilar. Ändå har Subaru varit ett nischmärke på den svenska marknaden och det är först med den nuvarande generationen Legacy och Outback (2009-) som företaget lyckats slå in en kil i tjänstebilssegmentet.

Vid bilsalongen i Genève visar Subaru dessa systermodeller i milt modifierade utföranden. Mest handlar det om smågrejer som en lite modernare instrumentering, några omflyttade reglage samt detaljförändrade exteriörer. Den största nyheten är att dieselmotorn på två liter och 150 hästkrafter för första gången går att kombinera med automatlåda. Att möjligheten inte funnits tidigare lär ha fått många presumtiva köpare att vända Legacy och Outback ryggen.

Det handlar om en så kallad steglös automatlåda som i varje situation anpassar utväxlingen efter körförhållandena. Men ”Lineartronic” ska inte blandas ihop med tekniken i Volvos 1970-talsflopp ”rem-Johan” (343), som fick motor och transmission att samfällt tjuta som en plågad gris.

Högintressant är även att både Legacy och Outback – två rymliga, fyrhjulsdrivna kombibilar – går att få i miljöbilsklassat utförande. Detta tack vare ett initiativ från den svenska generalagenten som låter konvertera bensindrivna bilar till gasdrift.

Priserna blir oförändrade på de uppdaterade versionerna av Legacy (sedan och kombi) samt Outback (kombi).

Fotnot: Faktum är att Subaru sedan ett drygt år tillbaka ”spräckt nollan” och faktiskt erbjuder en modell med enbart bakhjulsdrift: sportbilen BRZ.

Subaru Outback 2.0D

Grundpris: 314 900 kronor (Businesspaket 333 900 kronor).

Förmånsvärde per år: 45 900 kronor (47 900 kronor).

Miljöbilsklassad version: ja (gas-/bensindrift, pris 360 900 kronor, förmånsvärde 29 900 kronor).

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbodiesel, 1 998 cm3, 150 hästkrafter, fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda (automat som tillval kommer under året).

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): stadskörning/landsväg/blandad körning 7,1 / 5,2 / 5,9 liter per 100 km. 155 gram CO2 per kilometer.

Fartresurser: 0–100 km/h 9,7 sekunder, toppfart 195 km/h.

Eric Lund / damplify / Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom