Social shopping lyfter e-handeln

När e-handeln nästlar sig in i de sociala medierna förändras både modebranschen och shoppingbeteendet.

Medan varuhus och butiker för en ­tynande tillvaro och butiksdöden har blivit ett begrepp, går det desto bättre för e-handeln. I dag står e-handeln för 8 procent av den totala omsättningen i detaljhandeln – om tio år spås samma andel ha vuxit till mellan 20 och 30 procent, tror bransch­organisationen Svensk Handel.

Modebranschens e-handel har tidigare präglats av att visa upp sina varor på ett ganska rationellt och informativt sätt. Nu seglar sociala medier upp som nya handelsplattformar – som ska få konsumenten att känna lust. Inspirationsmedia som Instagram och Pinterest (i USA) har kopplat på tjänster som gjort det ännu lättare att leva ut en plötsligt nyväckt köplusta genom att kläder vi ser på skärmen blir köpbara på några få klick. Ny teknik gör att bloggare och influencers direkt kan erbjuda produkterna de visar i sina flöden, och på Facebook skapas privata, exklusiva säljgrupper för mode.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här