Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Tre guldkorn för förmånsbilisten

Några få bilmärken dominerar marknaden för tjänste- och förmånsbilar. Men varför begränsa sig till något som står på varje garageuppfart när det finns så många andra alternativ?

Ett företags policy för tjänstebilar är ofta strikt och baserat på strategiska avtal. Men är man inte tvingad att följa ett ramavtal eller välja bil ur ett snävt utbud kan det vara värt att leta bland de mindre biltillverkarna och inte bara välja bland jättar som Volkswagen och Volvo.

Bilmodeller som inte är superheta blir per definition enklare att pruta på. Även om ett lägre inköpspris inte påverkar förmånsvärdet (bilförmånen beräknas utifrån listpriset) kan det ändå vara ett sätt att övertyga ekonomichefen om att få göra ett personligare tjänstebilsval.

Här är tre aktuella bilar som lever lite på skuggsidan men som kan vara aptitliga alternativ.

1) Citroën C5
Den första generationen C5 (2001–2008) erbjöd goda utrymmen och fin komfort till konkurrenskraftigt pris. Generation två vill göra en klassresa mot de förnämare familjebilskvarteren men har inte riktigt lyckats. Kanske skulle Citroën ha fortsatt på den inslagna linjen som fransk storlastare istället för att göra en slank ”sportkombi”? Nåväl, C5 är ändå jämförelsevis rymlig och bjuder med den klassiska gashydrauliska fjädringen (standard i vissa modellvarianter) fortfarande en hel del märkestypisk särprägel och komfort.

2) Honda Accord
Honda kan misstas för att vara ett i raden av slätstrukna, japanska bilmärken. Men ibland – inte alltid – glimrar det till och det märks tydligt att Honda är ett ingenjörsstyrt företag med rötterna i avancerad motorcykelteknik. Motorerna osar av mekaniskt finlir, vilket resulterar i silkesmjuk gång och varvvillighet. Accord i sin åttonde generation sedan 1976 är en sympatisk familjebil. Den höjer sig inte lika märkbart över mängden som några av de tidigare gjort men är likafullt en körglad familjebil med viss detaljskärpa. Tyvärr gjorde Honda den senaste Accordkombin (2008–) trängre. Föregångaren hade ett betydligt mer praktiskt bagageutrymme.

3) Alfa Romeo Giulietta
Få ”vanliga” bilmärken har en lika hängiven kundkrets som Alfa Romeo. Tyvärr är kretsen mager, både utomlands och i Sverige. De ständiga tvivlen över företagets närvaro på marknaden, glest återförsäljarnät och efterhängset rykte om risig kvalitet (numera tämligen oförskyllt) hindrar märket från att ta fart. Modellprogrammet har nu kokats ned till två småbilar: MiTo och Giulietta. Den senare är ett trivsamt och synnerligen personligt alternativ i ”Golf-klassen” (VW Golf, Ford Focus, Kia C’eed med flera). Om du inte behöver en stor bil kan du få en Giulietta i Quadrifolgio-utförande - ”fyrklöver” - med 235 hästkrafter och sportig utrustning med god marginal till de 7,5 basbelopp som är gräns för ”vanliga” förmånsbilar.

Tre guldkorn - fakta

Citroën C5 Business Plus HDi 200 automat

Grundpris: 299 900 kronor (kombi +10 000 kronor).

Förmånsvärde per år: 44 400 kronor (45 400 kronor).

Miljöbilsklassad version: nej.

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbodiesel, 2 179 cm3, 204 hästkrafter, framhjulsdrift, 6-växlad automatlåda.

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): stadskörning/landsväg/blandad körning 8,0 / 4,7 / 5,9 liter per 100 km (kombi 8,2 / 4,9 / 6,1 liter. 155 gram CO2 per kilometer (kombi 159).

Fartresurser: 0–100 km/h 8,3 sekunder, toppfart 230 km/h (kombi 8,6 sekunder, 225 km/h).

För: mycket utrustning inkluderad i Business Plus-paketet, komfort, relativt hög tillåten släpvagnsvikt (1 890 kg med E-behörighet).

Emot: svajigt andrahandsvärde, lägre tekniknivå än vissa konkurrenter.

   

Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI Quadrifoglio Verde

Grundpris: 273 000 kronor.

Förmånsvärde per år: 41 700 kronor.

Miljöbilsklassad version: nej.

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbobensin, 1 742 cm3, 235 hästkrafter, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): stadskörning/landsväg/blandad körning 10,8 / 5,8 / 7,6 liter per 100 km. 177 gram CO2 per kilometer.

Fartresurser: 0–100 km/h 6,8 sekunder, toppfart 242 km/h.

För: ettriga prestanda, italiensk design.

Emot: glest servicenät, alltjämt tvivel om andrahandsvärde.

   

Honda Accord 2,2 i-DTEC

Grundpris: 327 900 kronor (kombi +14 000 kronor)

Förmånsvärde per år: 47 200 kronor (kombi 49 500 kronor).

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbodiesel, 2 199 cm3, 180 hästkrafter, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): stadskörning/landsväg/blandad körning 7,1 / 4,8 / 5, liter per 100 km (kombi 7,2 / 4,9 / 5,7 liter. 147 gram CO2 per kilometer (kombi 150).

Fartresurser: 0–100 km/h 8,7 sekunder, toppfart 220 km/h (kombi 8,7 sekunder, 217 km/h).

För: mjukgående dieselmotor, fin komfort, viss känsla av ”delikatess”.

Emot: väl tilltagen prislapp, trångt kombiutrymme.

Eric Lund / damplify / Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom