Trivs bäst i bussfilen

Som motorcyklist har Bertil Moldén kunnat skapa balans i det hektiska livet som vd för Bil Sweden. Efter 40 år i branschen ska han nu trappa ner för att ägna sig åt hojåkande och konsultuppdrag.

Bertil Moldén är nyligen hemkommen från en semester i Portugal och han har fått en försmak av motorcykelsäsongen genom alla åkare han sett. Men ett misstag gör att han får hålla sig ytterligare några veckor innan han själv får ta sig ut på vägarna.

– Det är inte klokt, trots att jag är i fordonsbranschen så missade jag att besiktiga min motorcykel. Just nu väntar jag på den bokade tiden och suget efter att få köra är oerhört starkt.

Den första egna motorcykeln, en 400-kubikare, köpte han när han som 25-åring fick arbete på bilfirman Ostermans i Stockholm, vilken hade agenturen för Honda.

– Det var en pojkdröm att skaffa motorcykel, eftersom jag inte fick ha moppe för mamma och pappa, de tyckte att det var för farligt. Det blev som en revansch för mig.

Bertil Moldén har en lång karriär inom bilindustrin bakom sig, 30 år hos tillverkare som Ford, Volvo, BMW och Volkswagen och tolv år som vd för Bil Sweden, intresseorganisation för den svenska fordonsindustrin. Under resan har han haft nytta av att köra motorcykel.

– Som motorcyklist har jag fått en ökad kännedom om branschen, skatter och regler. Jag har även körkort för tung lastbil och har kört taxi under studenttiden. Det ger en trovärdighet, jag vet vad jag pratar om och det gör att jag kan möta politiker och journalister på ett bra sätt.

Motorcykelåkandet har också hjälpt honom att skapa balans under ett hektiskt yrkesliv.

– Det är en frihetskänsla som i Easy Rider att köra hoj. Jag blir lycklig av det. Och åkandet skapar balans i livet, eftersom man måste vara fullt fokuserad på det man gör. När sinnena är på helspänn ryms inte tankar på jobb och stress.

På två hjul har han kunnat hålla balansen även när det stormat som mest. Under den ekonomiska krisen i början på 1990-talet gick bilmarknaden från 344 000 sålda fordon 1988 till 123 000 fyra år senare.

– Jag var vd på BMW och två tredjedelar av marknaden försvann. Det blev en jobbig tid för mig – och familjen. Min yngste son Robert föddes då och jag var nästan aldrig hemma. Men kriserfarenheten har jag haft med mig genom hela karriären. När det dykt upp dippar har jag kunnat sitta lugn i båten, det har varit min styrka.

I maj pensionerar sig Bertil Moldén från vd-rollen på Bil Sweden och han har startat ett konsultbolag där han kommer att verka som senior advisor.

– Nu blir det tid för segling, golf och inte minst motorcykelåkande. I dag kör jag en Harley Davidson Road King Classic, en stor motorcykel med massor av lampor. För mig är det cruising det handlar om, att köra långsamt med min hustru Cecilia på bönpallen. Det blir ofta turer ut till Bogesund utanför Vaxholm, där vi bor, eller söder om staden längs Slingerbulten. Där kan man lägga ner hojen lite i kurvorna.

Hans favoritsträcka är längs småvägarna runt Bjärehalvön i nordvästra Skåne.

– Jag minns när Cecilia och jag var där under några veckor och susade över den böljande Hallandsåsen med vinden i ansiktet. Och alla fantastiska dofter. Vi pratade hela tiden via intercom-systemet om vad vi såg och om jag tog en kurva lite för skarpt hörde jag bara ”Oohhh!” i hörlurarna.

Det är väder och vind och humör som avgör när de ger sig ut. För Bertil brukar det bli runt 100 mil om året. Förutom utflykter kring Vaxholm så tar han motorcykeln till och från kontoret på Östermalm.

– Genom att jag får åka bussfilen hela vägen så sparar jag 15 minuter. Och jag får samtidigt en trevlig åktur.

Text: Daniel Retz

 

Namn: Bertil Moldén. Född:  1952 i Göteborg. Bor: I hus i Vaxholm. Familj: Hustrun Cecilia och fem barn. Sysselsättning: Senior advisor på eget konsultbolag. Bästa motorcykel: Nuvarande Harley Davidson Road King Classic. Drömsträcka att köra: ”Jag vill köra i Lofoten i midsommar när det är midnattssol, det står på min bucket list.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.