Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Vi ville köpa det högsta berget”

2017-02-07 22:00

Skidorter nära Stockholm slår rekord. Bäst går det för Romme Alpin. Skidområdet har byggts ut sedan marken köptes 1987.

Att hitta ett berg för att etablera en skidanläggning är ingen enkel uppgift. Det vet Åke Källström och Bo Funcke som grundade Romme Alpin år 1987. Några år tidigare föddes idén om att bygga en anläggning i Mellansverige som skulle vara anpassad för dags- och weekend­besökare.

– Vi trodde att semest­rarna skulle bli kortare i framtiden och letade efter ett berg för att bygga en skidanläggning, säger Bo Funcke som fortfarande är vd för bolaget.

När idén om en egen anläggning började ta form hade han övergett karriären som gymnastiklärare för längesen. I tio års tid hade han i stället arbetat som skidlärare, bland annat i Sälen och Riksgränsen.

I år har det gått 30 år sedan grundandet. Bolaget Romme Alpin har nu 400 anställda och under fjolåret slogs försäljningsrekord: 170 miljoner kronor, varav nära 70 miljoner kronor avser liftkort.

Skidbacke-entreprenörerna Åke Källström och Bo Funcke hade rätt i sin analys om stockholmarnas framtida semestervanor.

Den officiella branschstatistiken från Svenska Skidanläggningars Organisation, Slao, visar generellt på en positiv utveckling för de tätortsnära skidanläggningarna som ligger max fyra timmar från huvudstaden.

Romme är den skidort som ökat mest de senaste tio åren. Sett till antalet skidåkardagar har skidanläggningen ökat med 88 procent, på andra plats Kungsberget med 85 procent och på tredje plats Järvsöbacken med 68 procent.

– De som ökat mest har satsat på att utveckla och höja nivån på skidåkningen, erbjuda fler boendealternativ och ett större restaurangutbud. De liknar fjällens skid­anläggningar alltmer i sitt utbud, säger ­Titti Rodling, vd för Slao.

En äldre skidanläggning som också ökat kraftigt i antal skiddagar är Järvsöbacken. År 1937 öppnade de första backarna i Järvsö och de har varit öppna sedan dess. Själva bolaget Järvsöbacken har dock funnits sedan 1996.

– De senaste 20 åren har vi fyrdubblat antalet besökare. Vi hade över 200 000 besökare förra vintern och ökningen ser ut att fortsätta i år, säger Peter Augustsson, vd för Järvsöbacken.

– Precis som i Romme så tror jag det spelar roll att familjen äger och driver anläggningen. Att ägarna syns i backarna bidrar till en personlig stämning i hela anläggningen.

Enligt Augustsson uppstår en positiv spiral där ökningen av antalet besökare hänger ihop med ökat serviceutbud. Fler liftar och ökade boendemöjligheter (cirka 100–200 bäddar per år) har lett till fler besökare.

Att Skistar äger drygt hälften av Sveriges skidanläggningar är bra för mindre aktörer, anser Peter Augustsson:

– Skistar är lokomotivet och håller intresset uppe för skidåkning i Sverige. De drar ett tungt lass vad gäller marknadsföring av skidåkning.

I Järvsö har liftar och nedfarter finansierats via bank. Vid någon större investering har anläggningen också fått stöd av Tillväxtverket.

– Bäddar har finansierats av andra bolag och privatpersoner. En del av dem är vi inblandade i, säger Peter Augustsson.

Att starta en skidanläggning från grunden, som i Romme, krävde förberedelser. Bo Funcke åkte runt i amerikanska skidorter i femtio dagar – Vermont, Killington, Stove, Montana, Aspen, Lake Tahoe – för att söka inspiration.

– När jag kom hem sa jag till Åke: ”Nu vet jag hur en modern anläggning ska se ut”. Vi åkte ut och letade efter berg, kriteriet var att det skulle vara det högsta berget närmast Stockholm.

De föll för berget Solklinten, grundade Romme Alpin och tog ett gemensamt banklån på 20 miljoner kronor (under 30 år har de investerat runt 400 miljoner kronor).

– Jag gick över berget i nästan två år. Det var mitt jobb att gå upp och ner, och därefter började jag snitsla banor, säger Bo Funcke.

Efter en lyckad första säsong följde fem dåliga vintrar.

– Banken sa: ”Vi förstår att ni inte rår för vad det blir för väder". Men 1993 tog vi ändå ett strategiskt beslut och bestämde oss för att bli oberoende av natursnö. Sedan dess tillverkar vi all snö själva.

Det skulle dröja två decennier innan familjeföretaget Romme Alpin öppnade ett hotell. När det väl var gjort ökade intäkt­erna avsevärt. Å andra sidan innebar det också mer jobb. Skidanläggningen som tidigare hade stängt klockan 16.00 hade nu gäster dygnet runt.

Bo Funckes hundra­procentiga ägande av skidbolaget kommer att gå i arv till de två sönerna.

– Men ännu är jag i anläggningen varje dag och åker skidor. Vi skulle kunna ha varit en koncern också, men vi har koncentrerat oss på en huvudprodukt. Vi har heller aldrig tagit in riskkapital från någon som ska göra en exit om fem år, säger han.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom