Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Volvo minskar törsten och höjer premiumkänslan

Volvo V70 Foto: Volvo

Sex av Volvos modeller genomgår en samtidig uppfräschning där mer bränslesnåla motorer och allmän modernisering är dragplåster. Några av de snålaste dieselversionerna ser dessutom ut att bli klassade enligt den nya miljöbilsdefinitionen.

Volvos bilar har alltid varit tacksamma objekt för ”årsmodellsornitologer”, det vill säga den sorts bilentusiaster som på två kvarters avstånd tvärsäkert slår fast att det är en 244 DL -79 och inte från 1980 som passerar genom korsningen.

Under många år bjöd varje ny årsmodell på större eller mindre exteriöra förändringar: en kromlist som tillkom, en grill som fick nytt mönster, ett emblem som bytte typsnitt, en strålkastare som blev rektangulär istället för kvadratisk, och så vidare.

På senare år har tempot skruvats ned och det är inte lätt att okulärskilja en V70 -09 från -10. Men nu gör Volvo sin största samlade uppdatering någonsin: sex modeller på ett bräde får exteriöra ansiktslyftningar, uppdaterade interiörer och en hel del ny teknik. Faktum är att bara V40, som redan är alldeles färsk, och XC90, som strax ska gå i pension lämnats orörda. S60, V60 och XC60 liksom S80, V70 och XC70 får helt nya frontpartier och modifierade akterspeglar.

Invändigt märks främst det nya instrumentklustret med TFT-display (thin film transistor) som begick debut i V40 förra året. Tydligt är även att Volvo överlag vill förädla interiörerna med exklusivare material för att matcha tyska premiummärken i fråga om kvalitetskänsla och atmosfär.

Men den största nyheten är de fintrimmade motorerna. Senare i år ryktas det att en helt ny motorgeneration – utvecklad och tillverkad av Volvo själva – ska debutera, men i väntan på det har de nuvarande maskinerna uppdaterats.

Den stora sedanmodellen S80 med dieselmotor på 115 hästkrafter kapar förbrukningen från 4,5 till 4,1 liter/100 km och kombin V70 D2 sänker från 4,5 till 4,2. Koldioxidutsläppen anges till 109 (S80) respektive 111 (V70) gram per kilometer, det vill säga gott och väl under den tidigare gränsen för miljöbilsklassningen (120 g/km).

I sig räcker inte den siffran längre för kvalificering till miljöbil (som bygger på ett förhållande mellan CO2-utsläpp och bilens vikt), men i skrivande stund verkar det som om S80, S60, V60 och V70 i D2-utförande samtliga klarar även den nya gränsen.

Imponerande är även att D4-motorn med 163 hästkrafter bara släpper ut 129 (S80) respektive 130 (V70) gram koldioxid per kilometer, det är siffror som krävde småbil med minimotor för bara några år sedan.

Volvo V70 D2

Grundpris: ej fastställt

Förmånsvärde: -

Miljöbilsklassad version: ja, troligen D2

Motor/kraftöverföring: 4-cylindrig turbodiesel, 1 560 cm3, 115 hästkrafter, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda (6-växlad automat som tillval)

Förbrukning (angivet av tillverkaren enligt EU-normen): blandad körning 4,2 liter/100 km (med användning av miljödäck, annars 4,5). 111 gram CO2 per kilometer (utan miljödäck 119)

Fartresurser: 0–100 km/h 11,9 sekunder, toppfart 190 km/h

Eric Lund / damplify / Affärsvärlden

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom