Annons från VECKANS FÖRETAG

De tar tåget in i framtiden

I en tid där klimatförändringar och miljöpåverkan är högt upp på agendan är järnvägstransporten en viktig del i den gröna omställningen. Här har Train Alliance hittat en stabil och lönsam nisch samt har en aktie som är värd att titta närmare på.
Train Alliance Affärsvärlden
Tågtransport som det mest klimatsmarta transportvalet nämns ofta när det pratas om den gröna omställningen.

– Vi har framtiden för oss. Järnvägstransporterna kommer att växa i omfattning för både person- och godstransporter eftersom det miljömässigt är det bästa alternativet. Dessutom kommer kraven på modernisering och effektivisering av järnvägen att öka, säger Joakim Weijmer, vd för Train Alliance.

Företaget är i järnvägsbranschen. De förvärvar strategiskt placerad mark som de utvecklar och bebygger för kunder som har behov av en anslutning till järnvägsspåren. Det kan handla om anläggningar för underhåll eller logistiklösningar för företag med stora varulager som vill upprätta spåranslutna terminaler.

– Vi står på två ben: dels verksamheten, dels tillgångssidan med närmare tre miljoner kvadratmeter mark till ett bokfört värde på över en miljard kronor. Något som inte återspeglas i nuvarande aktiekurs som för närvarande har en kraftig substansvärdesrabatt. Den som gör en närmare analys av oss kommer att upptäcka att det finns en stor potential i aktien.

Skräddarsydda lösningar

Joakim Weijmer, vd, Train Alliance.

En typisk affär är en operatör som köper in nya järnvägsfordon och behöver en skräddarsydd anläggning för underhåll. Då kan Train Alliance erbjuda både attraktiv mark i direkt anslutning till järnvägssystemet och den kompetens som erfordras för att bygga och utrusta en verkstad.

Ägandet av marken och den färdiga byggnaden övergår sedan till kunden, eller så väljer de att hyra.

– Vi kan vara både anläggningsparter och infrastrukturförvaltare – det vill säga sköta om anläggningen och se till att de kommer säkert in och ut ur byggnaden via järnvägsspåren.

Oavsett ägarförhållande står bolaget alltid kvar som infrastrukturförvaltare och behåller innehavet av spåret och marken som leder fram till kundens anläggning.

– Vi vill och måste ha kontroll över våra spår, plus att det krävs säkerhetstillstånd från Transportstyrelsen för förvaltningen av dem.

Utöver tillstånd har bolaget flera certifieringar som exempelvis kvalitet ISO 9001, miljö ISO 14001 och TransQ Nordisk.

Långsiktiga avtal

Huvudparten av bolagets intäkter kommer från hyrorna och spårförvaltningen. Och kontrakten är mycket långa, vilket ger både trygghet och stabilitet.

– Ett lok kan ha en livslängd på 40 år eller mer, och då upprättar vi ofta hyreskontraktet på 25 år, vilket är max enligt lag, med en option på förlängning.

“Än så länge har vi prickat rätt varje gång”.

Alla rätt i analyserna

Att starta och driva järnvägsverksamhet och processen för att få alla tillstånd på plats är en långdragen historia. Marken genomgår fyra olika förädlingssteg innan den kan tas i bruk. Från start till mål tar det mellan sex och tolv år – ibland mer.

Innan förvärv görs en grundlig analys, vilken är helt avgörande för det fortsatta arbetet. Förutom ett läge i nära anslutning till järnvägen behövs en vänligt inställd kommun. Just nu har de pågående projekt i Sigtuna, Borlänge, Ånge, Luleå och Boden.

Nästa steg är förvärv. Det görs ofta på spekulation – bolaget har i det här skedet ännu inte en framtida köpare eller hyresgäst.

– Men har vi gjort en bra analys vet vi att vi så småningom har en kund. Än så länge har vi prickat rätt varje gång, säger Joakim Weijmer nöjt.

Markägare från norr till söder

Ett lok inne för hjulsvarvning i verkstan i Hallsberg.

I steg tre ska formalia komma på plats. Då arbetar de med detaljplan, järnvägsplan, funktionsutredningar och anslutningar till Trafikverket.

Därefter är marken redo för etablering. I dag äger bolaget mark i Malmö, Sigtuna Brista och Rosersberg, Västerås/Tillberga, Eskilstuna, Borlänge, Luleå samt Hallsberg, där de också har sitt huvudkontor. De har även samverkansbolag i Strängnäs, Ånge och Boden. Målet är att bygga ett linjenät för lok och godsvagnar med logistiknav som har kopplingar till TEN-T-hamnarna.

– Hallsberg är Sveriges huvudstad när det handlar om järnvägen. Stationen är en halv mil lång med Nordens största godsbangård och en viktig knutpunkt för godstransport och ett praktiskt läge som utgångspunkt för oss.

Ihopkopplade med hela EU

Finns det planer på etablering utanför Sverige?

– Inte för närvarande, det finns fortfarande mycket kvar att göra här. Och vi jobbar redan internationellt eftersom vi har kunder kopplade till TEN-T-nätet.

Det Transeuropeiska transportnätet (TEN-T) är ett sammanhängande europeiskt transportnät som syftar till att säkerställa hållbara och väl fungerande förbindelser inom hela EU. Det omfattar alla trafikformer såsom järnväg, vägar, flyg och sjötrafik med mera samt plattformar som möjliggör sammanlänkning mellan transportsätten.

För en tid sedan blev företagsledningen kontaktad av ett sydeuropeiskt logistikföretag kopplat till TEN-T-nätet. De hade specifika krav på järnvägsanslutning och behov av ett lager i Sverige.

– De valde ett område hos oss i Hallsberg. Där kan de frakta stora volymer från kontinenten och åka direkt in i lagret och lasta av.

Miljö och klimat i hela verksamheten

Tågtransport som det mest klimatsmarta transportvalet nämns ofta när det pratas om den gröna omställningen. Miljöaspekten finns även som en röd tråd i verksamheten. Allt ifrån val av material i anläggningarna, hur de blandar cementen, bränslen som maskinerna körs på, till resor i tjänsten med mera. Sedan 2022 är företaget Miljöcertifierade enligt ISO 14001.

– Vi följer Taxonomin och gjorde det helt frivilligt redan innan det var ett krav.

– Och på en verkstad här i Hallsberg har vi solceller på taket. Där produceras 80% av elen till en hjulsvarv som går dubbla skift. Något vi kommer att montera på fler byggnader som ett sätt att hushålla med våra resurser, avslutar Joakim Weijmer.

Läs mer om Train Alliance här.

ADRESS: Storgatan 6, 694 31 Hallsberg
E-POST: info@trainalliance.se
WEBBSIDA: trainalliance.se

Aktien är noterad på Nasdaq First North.

Denna artikel är en annons från VECKANS FÖRETAG,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.