Innehåll från annonsör

”Kostnadshantering borde vara en strategisk fråga”

Mer än hälften av finanscheferna tror att de nuvarande aktörerna inom deras branscher kommer att slås ut de närmsta åren. Men är finanscheferna tillräckligt proaktiva för att möta de stora förändringarna? För många är svaret nej. Det menar Anders Prahl, Managing director på Accenture Strategy.
”Kostnadshantering borde vara en strategisk fråga” - 55449059_m_binary_6811259.jpg
55449059 - brainstorming meeting concept.businessmans crew working investment project modern office.using contemporary laptop. worldwide connection technology, stock exchanges graphics interface.

Enligt en nyligen gjord undersökning från Accenture Strategy tror 58 procent av finanscheferna att deras branscher står inför så pass omfattande förändringar att nya aktörer kommer att slå ut de befintliga.

Förmågan att hantera och reducera kostnader är central för rollen som finanschef och har de senaste åren varit en förutsättning för ökade vinster. Något som blivit tydligt när resultatet för undersökningen sammanställts.

Endast sex procent av finanscheferna menar att strategisk kostnadshantering är av hög prioritet. I stället visar resultatet att många jobbar för att ”överleva dagen”, framför det långsiktiga strategiska tankesättet.

– I vår undersökning ser vi att många finanschefer har ett för stort fokus på kortsiktiga besparingar och tillväxt. Finanscheferna måste göra mer för att driva kostnadsagendan på en strategisk nivå, säger Anders Prahl.

Han tycker att resultatet är anmärkningsvärt, och menar att en flexibel kostnadsstruktur är en förutsättning för långsiktig tillväxt och lönsamhet.

Omdefiniering av det som driver verksamhetens kostnadsmassa och värdekedja, är vad strategisk kostnadshantering innebär i praktiken. Och metoden används främst för att bryta upp dagens kostnadsstrukturer i grunden. Fokus ligger då inte på den traditionella principen om att göra samma sak med mindre eller billigare resurser.

– Syftet är att göra riktade, grundläggande och långvariga förändringar av verksamheten och dess operativmodell. Man kan på det sättet åstadkomma upp till 20 till 50 procents kostnadsreducering, som i stället kan investeras i strategier för tillväxt, säger Anders Prahl.

Först och främst ska analysen göras ur ett helhetsperspektiv och med fokus på att skapa långsiktig och lönsam tillväxt via rätt produkter, tjänster och operativmodell. För det andra handlar det om att ta bort eller automatisera icke värdeskapande aktiviteter, vilket i de flesta fall möjliggörs av ny teknologi och digitala värdekedjor.

För det tredje ska finanschefen utveckla sin roll och skapa värde för verksamheten genom bättre analyser av både intern och extern information samt driva den strategiska förändringen mot en mer kostnadseffektiv och flexibel operativmodell. 

– Finanschefen behöver tre fundamentala byggstenar för att effektivt arbeta med strategisk kostnadshantering, säger Anders Prahl.

Så gör du kostnadshanteringen strategisk

Digitalt stresstest: Genomför scenarioanalyser med fokus på digitala förmågor och automatisering för att identifiera vilka delar i operativmodellen och kostnadsstrukturen som kan transformeras, reduceras och automatiseras. 

Digitaliseringsplan: Utveckla en handlingsplan för att omdefiniera den nuvarande operativmodellen med digitalisering och automatisering som möjliggörare för att uppnå lägre kostnader, bättre kvalitet och större flexibilitet. 

Fokus på den digitala värdekedjan och kunden: Säkerställ att den strategiska kostnadshanteringen omfattar och stödjer hela den nya digitala värdekedjan och har ett tydligt kundfokus. Nöjda kunder är fortfarande den viktigaste faktorn för att uppnå långsiktig lönsam tillväxt.

Här kan du läsa mer om strategisk kostnadshantering

Om innehållet

Den här är en sponsrad artikel från Accenture, skriven i samarbete med Brand Arena.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco