Annons från Svedbergs

Svedbergs Group – nu dubbelt så stora

Koncernen är en ledande badrumsinredare i Norden och på utvalda marknader i Europa som fortsätter att växa – både organiskt och genom förvärv. Den organiska tillväxten under 2021 var 13 %, och i och med förvärvet av brittiska Roper Rhodes blir man nu dubbelt så stora. Både omsättnings- och resultatmässigt.
Svedbergs Group – nu dubbelt så stora - Bild1_Svedbergs_Epos_900x600
Svedbergs har ett komplett sortiment av produkter för det moderna badrummet.

Förvärvet av Roper Rhodes i december 2021 innebär också att Svedbergs vidgar sin marknad ut i Europa. Marknaden är inte längre bara Norden utan siktet är inställt på att bli en ledande badrumsinredare på utvalda marknader i Europa.

– Det vi strävar efter är en långsiktig lönsam tillväxt, säger Per-Arne Andersson, koncernchef. Och det gör vi genom att fortsätta utveckla vår koncern, dess struktur och styrningen av våra självständiga bolag samt genom ytterligare förvärv.

Per-Arne Andersson, VD.

Tolka marknadens behov

I en omvärld där det händer mycket och där förutsättningarna ändras snabbt blir det än mer viktigt att vara följsam och ha en nära relation till kunderna. Det gäller att lyssna på marknaden, tolka behoven, och kunna anpassa produkter och försäljningskanaler för att möta behoven med lösningar på hur framtidens badrum ser ut, känns och används. Per-Arne Andersson framhåller vikten av att vara på tårna.

– Vi vinner marknadsandelar med ett proaktivt försäljningsarbete och om innovativ produktutveckling och kreativ design, samt hållbarhet som blir allt viktigare. Vill kunderna byta ut de olika produkterna om 5 år, eller vill man att de ska hålla åtminstone 15–20 år vad gäller kvalitet, funktion och design?

Självständiga varumärkesbolag

Svedbergskoncernen har produkter för hela badrummet som möbler, duschar, handfat, badkar, wc, blandare, handukstorkar med mera. Merparten av sortimentet utgörs av egna varor, och försäljning sker under varumärkena Svedbergs, Macro Design, Cassøe, Roper Rhodes, Tavistock och R2. Ett utmärkande drag för dessa varumärken är den starka positionen de har på sin respektive marknad.

– Vi är måna om våra varumärken och deras unika värden, säger Per-Arne Andersson. Därför slår vi inte ihop varumärkesbolagen, de får samverka utan att sammanblandas. Varje bolagsledning har mandat att ta beslut om sin verksamhet, tar till exempel beslut om insourcning eller outsourcing av produktion. Så det är inte i första hand kostnadssynergier vi söker när vi letar intressanta förvärvsobjekt. Vi är mer intresserade av kompletterande produkter, och varumärken som har potential att fungera och utvecklas tillsammans med oss.

– För utveckling är vad vi vill i koncernen. Vi rekryterade en VD till Svedbergs den 1 september och sedan dess har jag fullt fokus på att utveckla koncernen både genom organisk tillväxt och genom förvärv. Vi arbetar tillsammans i en koncernledning där alla VD:arna ingår. Där är fokus på hur vi kan utveckla och stärka våra bolag och koncernen. Att verka genom ett bra ledarskap och bidra till ökad motivation är viktigt i Svedbergskoncernen. Vi har många duktiga människor och våra bolags samlade kompetens utvecklar hela koncernen – det mesta är fortfarande ogjort.

Inget gör sig självt, det är vi alla i vårt dagliga arbete som skapar det vi uppnår.

Adress: Box 840, 301 18 HALMSTAD
Besöksadress: Kristian IV:s väg 3
Telefon: 0321-53 30 00
Webbsida: www.svedbergsgroup.se

Svedbergs B (SVED B) är noterad på Nasdaq Small Cap Stockholm.

Denna artikel är en annons från Svedbergs,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.