Affärsmodellpodden: Självkörande lastbilar

2018-01-04 11:55

AFFÄRSMODELLPODDEN. Affärsmodellen för självkörande bilar är ännu i sin linda. Men en oväntad bransch spås bli vinnare på teknikutvecklingen

Det handlar om en business och hur man tjänar pengar. Vem är vinnare och vem är förlorare? Svaret är nästan alltid oväntat och ämnet för en helt ny podd, där Cordials vd Linus Malmberg och Affärsvärldens chefredaktör Erik Wahlin i varje avsnitt sätter tänderna i en affärsmodell.

I det andra avsnittet av Affärsmodellpodden går de igenom affärsmodellen för självkörande lastbilar. De båda är överens om att lastbilschaufförerna i framtiden kommer ersättas av självkörande lastbilar.

- Jag vurmar för yrken och förstår att detta är många människors försörjning, men vi tänker kontraintuitivt. Varför ska människor förbruka tid och köra Örebro-Helsingborg när maskiner kan göra det bättre, säger Linus Malmberg.

Programledarna antar inga dystopiska arbetslöshetsscenarion utan lägger tonvikten på en produktivitetsökning som kommer tjäna samhället i framtiden.

- Det finns en slags vanföreställning om att all automatisering leder till högre arbetslöshet, och det kan det göra, men i grund och botten innebär det att dessa yrkespersoner kan göra något annat istället, säger Erik Wahlin.

Han och Linus Malmberg tror att lastbilstågen är de självkörande bilar som kommer slå igenom på marknaden först.

- Trots flera utmaningar för Tesla har Elon Musk lanserat sina lastbilar. Man kan säga vad man vill om bolagets finansiella ställning, men Musk driver ju branschen framåt, säger Linus Malmberg.

De båda har en känsla av att mycket kommer ändras i affärsmodellerna för självkörande bilar. I analytikernas prognoser finns en del oväntade inslag.

- Morgan Stanley menar att alkoholbranschen kommer att vinna på teknikutvecklingen. Man bedömer att man kan ta en extra öl när man har en självkörande bil, berättar Erik Wahlin.

Lyssna på podden här:

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom