Det händer i huvudet när du handlar

PODCAST KAPITALET. Vad är det som händer i huvudet när vi fattar köpbeslut? Och hur kan det här exploateras av smarta marknadsförare? Reklamforskaren Erik Modig berättar hur hjärnan kan ställa sig i vägen för rationella beslut.
Det händer i huvudet när du handlar - kapitalet-hjarna-700_binary_6879083.jpg

 

”Vi har inte kunnat springa runt och beställa dubbla Bic Macs med extra pommes”, säger Erik Modig, reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm. I boken Bang for the Buck beskriver han vad som händer i huvudet när vi människor handlar saker. ”Under majoriteten av den tid som vår hjärna har utvecklats har det varit ont om näring, vilket gjort att hjärnan måste använda förenklade beslutsregler för att inte bränna för mycket tid och energi”. Resultatet är att besluten fattas med hjälp av det forskarna refererar till som olika ”system”, något som tidigare har populariserats av israelen Daniel Kahneman i boken Thinking fast and slow. Det pågår med andra ord olika processer samtidigt. Några är rationellt resonerande, men ett av systemen agerar på ren känsla. ”Helt plötsligt tycker du att Volvo är en cool och ung bil. Du har ingen aning om varför, men det bara känns så”, säger Erik Modig, och beskriver hur Volvo har lyckats betinga sitt varumärke med hjälp av kända musiker. 

<span class='js-extra-html' data-iframe='’>

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.