Han skrev om handelns regler

PODCAST KAPITALET. Med källarprojektet Prisjakt lyckades skåningen Jonas Bonde förvandla varumarknaden till en börs, och på vägen skriva om spelreglerna i hela handeln. ”Det kan räcka med att ligga 5 kronor fel så kan en produkt sluta att sälja”, säger Henrik Olsson, ägare till Gunnar Olssons Foto. 
Han skrev om handelns regler - kapitalet_binary_6843042.png

 

Jonas Bonde var nybliven pappa när han strax efter millennieskiftet satte sig ned och skrev den första koden till det som skulle heta Prisjakt. Ett par år tidigare hade han intresserat sig för The Buyer’s Guide – en hemsida som dokumenterade priser på hemelektronik. Och med det föddes tanken på en prisjämförelsetjänst som skulle hjälpa konsumenter göra bra affärer. 

”Mina föräldrar var väldigt prismedvetna, och jag växte upp med att de bråkade när pappa hade köpt en kvällstidning för pengar som mamma skulle köpa mjölk för. Då lärde man sig att göra prisjämförelser för att få max värde för pengarna”, säger Jonas Bonde. 

Han skrev ett program som trålade e-handlarnas hemsidor på priser, som han sedan bokförde i en växande databas. Medan internetbubblan pös ut satt han ensam i sin källare, utan att någon visste att han eller projektet existerade. Men med tiden började arbetet bära frukt. Konsumenterna hittade sidan, som försåg de e-handlare som erbjöd bäst priser och som fått bäst omdömen, med värdefull trafik. I gengäld kunde Jonas Bonde ta betalt per klick. 

”Jag tog 40 öre per klick. Så man satt där på kvällarna och skickade fakturor”. 

Tjänster som prisjakt och konkurrenten Pricerunner.com tog den svenska handeln på sängen, eftersom priserna publicerades utan att någon tillfrågades. En av företagarna som upptäckte att hans priser plötsligt låg fullt jämförbara på Jonas Bondes hemsida var Henrik Olsson, fotohandlare i tredje generationen. 

”Det kommer jag ihåg. Det var en liten chock. Man hoppades att det inte skulle slå igenom, och det var något som man inte gillade i början. Jag förstod inte den potential som vi idag ser, utan det var ett sätt för oss att få sämre marginaler”. 

Möjligen var det inte Jonas Bondes avsikt, men det han byggde i inledningen av 2000-talet skulle med tiden föra tankarna till en börs för varor. Fotohandlaren Henrik Olsson och hans kollegor lägger i dag mellan 30 och 60 minuter per dag på att bevaka prisutvecklingen på kameror och kikare. 

”Ligger man lite fel i pris så slutar en viss vara att sälja, och det är tydligt. På vissa varor som är väldigt eftertraktade så kan det räcka med att du ligger 5 kronor fel och då hamnar du långt ned i listan, och då syns man inte och då säljer man inte”, säger Henrik Olsson.

Sjutton år efter att han skrev den första koden till Prisjakt är Jonas Bonde igång med nästa projekt. Den här gången vill han kartlägga alla Sveriges bilar. 

”Det är alla bilar. Vi har byggt en databas på över 300 000 bilar som vi mappar data till. Du kan se vilka generationer som funnits, vilka motoralternativ som finns, hur många av varje som finns, hur prisspridningen ser ut”.

Exakt hur affärsmodellen kommer att se ut vet han inte, men idén – menar han – är att bilhandeln sannolikt kommer vilja betala för trafik. Precis som e-handlarna en gång gjorde i Prisjakts begynnelse. 

<span class='js-extra-html' data-iframe='’>

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.