Högt spel i mathandeln
Sommaren 2015 öppnade en ny matbutik på Södermalm i Stockholm. Kronärtskockspyramiderna i entrén gjorde att tidiga kunder skulle dra paralleller till amerikanska Whole Foods, ekomatkedjan som våren 2017 köptes upp av Amazon. Men grundaren Johannes Cullberg hade större idéer än att sälja tillsatsfri mat på Södermalm. Han inledde karriären på tyska Lidl, och fick snart ansvaret för att etablera företaget i Norge.
Men ju mer han såg av dagligvaruhandeln, desto mer upplevde han också att den behövde förändras. ”Det tog för lång tid, det var ingen som gjorde någonting”, säger Johannes Cullberg. ”Jag såg inte att det fanns några entreprenörer i handeln, och de stora gjorde ingenting. Så jag fick göra det själv”.
Två år senare har en butik blivit tre, och Paradiset börjar få fast mark under fötterna. I Kapitalet berättar Johannes Cullberg om problemen i livsmedelsindustrin, hur en mataffär fungerar, och hur det känns att utmana den hårdaste branschen i Sverige.
<span class='js-extra-html' data-iframe='’>
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.