Sökmotorernas makt
Det har gått drygt 20 år sedan Larry Page och Sergey Brin möttes på Stanford University och började utveckla en ny söktjänst för internetsidor. Det uppskattas att det idag görs 4 miljarder Google-sökningar per dag, vilket har förvandlat sökmotorn till en central del av näringslivets infrastruktur. För, som det sägs, det bästa stället att gömma ett lik, är på sida två i Googles sökresultat.
– Det är inte bara ett sökresultat. Det är en topplista. Och du vet hur det är med topplistor, du klickar bara på det översta, säger Christian Rudolf.
Innebörden är att placeringen i Google kan göra skillnad på liv och död för många företag, och att striden om de bästa platserna är hård. Så hård att många i stället väljer att betala för att ligga högst. Och bland de sökningar som är dyrast att köpa är ”låna pengar” och, mer överraskande, ”begravningsbyrå”. Varför berättar Christian Rudolf i veckans avsnitt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.