100-åringen som klev in i värmen
KÖP ”Utnyttja kursraset till att köpa aktier i det 99 år gamla företaget”, skrev Affärsvärlden i maj förra året. När nu Electrolux fyller 100 och tio månader har förflutit kan konstateras att det i grunden var rätt, även om det tog tid innan vitvaruföretaget kom in i värmen. Aktien som i maj handlades runt 225 kronor halkade, till följd av företagsspecifika problem och den allmänna oktoberfrossan, ned mot nivåer kring 175 kronor, men har sedan dess rusat upp till dagens dryga 240 kronor.
”Headwind”, motvind, blev ofrivilligt ett av vd Jonas Samuelsons favoritord under presentationerna av fjolårets kvartalsrapporter. Snålblåsten kom från flera håll. Valutarelationer sänkte resultatet med knappa miljarden 2018 jämfört med 2017, främst hänförligt till Argentina/Brasilien. Högre råvarukostnader på i första hand stål och plast – i produktionen av spisar, kylskåp, frysar, tvättmaskiner och annat som Electrolux förser världsmarknaden med – sänkte tillsammans med handelstariffer resultatet med ytterligare 2 miljarder. Allra starkast motvind var det på den nordamerikanska marknaden, som är Electrolux största, där 2018 slutade med en organisk tillväxt på minus 6 procent, främst på grund av lägre försäljning av produkter under återförsäljares egna varumärken.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här