Affärsvärlden avslöjar: Stor risk för baksmälla

2011-11-15 21:00 Calle Froste

Festliga ölbolaget N Stor Stark begär investerarnas förtroende genom en notering. Men risken för baksmälla är stor. Bland annat hemlighålls bolagets grundare för investerarna. Affärsvärlden avslöjar varför.

Noteringsaktuella ölbolaget N Stor Stark gör vad det kan för att pumpa lite feststämning i den novemberdystra finansmarknaden. Med introduktionspriset 99 öre per aktie och devisen ”Happy hour på börsen! N stor stark 99 öre” ska 9 miljoner kronor dras in från hågade spekulanter. Noteringen är planerad till i december på NGM Nordic Mtf.

Och runt hela erbjudandet står onekligen en doft av lågpris. Redan memorandumet, emissionen är för liten för att ett prospekt ska behövas, har brister. Långa faktasjok om öltillverkningens 7 000-åriga historia och förteckningar över världens största bryggerinationer skymmer det faktum att bolaget helt saknar egen historia. Företaget säger sig ha investerat 5 miljoner kronor i varumärket N Stor Stark. Därefter landar ledningen i att bolaget är värt 39,6 miljoner kronor, före emissionen.

För att underbygga kalkylen skissar bolaget på en framtida försäljningsutveckling som inte kan beskrivas som annat än sensationell. Om den blir verklighet, vill säga. I synnerhet för ett bolag i en så mogen bransch som öl. Affärsidén är inte direkt glasklar, men om Affärsvärlden förstår saken rätt, är avsikten att etablera ett öl under varumärket N Stor Stark som ska bryggas genom legotillverkning, åtminstone inledningsvis.

Försäljningen spås, enligt en tillväxtplan i memorandumet, gå från noll till 25 miljoner kronor under räkenskapsåret 2011/12 och året därpå växa till 69 miljoner kronor. Under verksamhetsåret 2015/16 väntas försäljningen passera kvartsmiljardvallen, eller närmare bestämt, nå 276 194 100 kronor med en vinst på 51 198 400 kronor. Det betyder en årlig tillväxt på i snitt 125 procent. Hela tiden med vinstmarginal i världsklass.

Det finns fler brister i informationsmaterialet. Där anges exempelvis att en Mikael Svensson är vd. Men enligt Bolagsverkets rullor är grundarens tjugoårige son vd, i varje fall så sent som den 7 november i år. På listan över befattningshavare på bolagets hemsida presenteras dennes far, Robert Färeborg, som informationsansvarig. Han visar sig också vara hjärnan bakom bolaget eftersom det i samma material heter att ”entreprenören Robert” är den som tagit fram varumärket:

”Jag ska ta fram en öl som heter en stor stark. Den ska finnas över hela landet och smaka lika gott och ha samma goda kvalitet oavsett var man är/…/och så börjar Robert sitt korståg för ett bättre öl åt alla som vill njuta av en stor stark utan att behöva tumma på kvalitet eller smak.”

Men för att vara skaparen av varumärket håller han annars en påfallande låg profil. Exempelvis har han inte någon formell roll i ledningen eller styrelsen, annat än just ”informationsansvarig”.

Av tillgängliga ägarlängder i ett av ägarbolagen, The Spa Bar i Norrtälje, framgår det att Robert Färeborg indirekt kontrollerar 20 procent av aktierna i N Stor Stark. The Spa Bar, som har 41 procent av ölbolaget, ägs till hälften vardera av Robert Färeborg och dennes dotter. Styrelsens ordförande, Jan Knutar, är störste ägare i N Stor Stark genom bolagen N gruppen Holding och JKW Consulting. Dessa äger 40 respektive 15 procent av bolaget före den pågående emissionen.

Robert Färeborg har sannolikt också möjlighet att utöva ett inte oväsentligt inflytande över sin skapelse redan hemma vid köksbordet, eftersom hans 20-årige son sitter i styrelsen i kompanjonen Knutars bolag. Pappan och sonen är skrivna på samma adress. Tillsammans har de tre ägarbolagen 96 procent av aktierna före emissionen.

Grundaren och storägaren Robert Färeborg nämns faktiskt inte ens med namn i det 42-sidiga investeringsunderlaget. Sonen nämns dock i memorandumet, av styrelsepresentationen framgår att han har gått ut gymnasiet och har ”omfattande erfarenhet” av att sälja elektronik.

Hyschhyschet kring grundaren och storägaren har sin förklaring. Han är försatt i personlig konkurs vid tingsrätten i Norrtälje. Han hade, när han sattes i konkurs 28 oktober 2004 skulder på 5,6 miljoner kronor och inga tillgångar, enligt bouppteckningen som gjordes 7 december 2004.

Sedan dess återkommer hans namn hos kronofogdemyndigheten. För närvarande finns tio skulder om sammanlagt drygt 4 miljoner kronor som är oregle­rade. Bland annat pågår en löneutmätning där kronofogden nyligen beslutat ta hem 1 944 kronor i månaden – allt över existensminimum, som det heter i beslutet.

Potentiella investerare köper alltså in sig i ett bolag som värderas till 49 miljoner kronor efter emissionen. De får då andelar i ett oprövat varumärke i ett bolag grundat och delägt av en person som är försatt i personlig konkurs och som uppenbarligen inte vill synas. Och som företräds i styrelsen av sin 20-årige son.

Risken för att det blir en rejäl baksmälla på börsen efter ”Happy hour” ska nog inte underskattas.

Sista teckningsdag – för den som inte bryr sig att om 99-öresaktierna kanske faller i värde snabbare än en teknolog häver en pilsnerflaska – är den 17 november.

Fotnot: Affärsvärlden har sökt bolagets tillträdande vd Mikael Svensson för en kommentar, men denne har överlåtit på storägaren och ordföranden Jan Knutar att svara. Hans skriftliga kommentarer publiceras här nedan.

Kommentar till Affärsvärldens artikel

Mikael Svensson är i full färd med att avsluta sitt nuvarande uppdrag för att från 1 januari 2012 stå rustad och klar för sin tjänst på N Stor Stark. Därför svarar jag, Jan Knutar styrelseordförande och huvudägare i N Stor Stark. Jag vill klargöra förhållanden i bolaget N Stor Stark som Affärsvärlden har missuppfattat. Jag vill också klargöra rena felaktigheter.

Robert är enligt mig en mycket driftig entreprenör och har lyckats genom ett idogt arbete få namnet N Stor Stark varumärkesskyddat. Nu när vi går in i en annan fas har vi i styrelsen tillsammans med Robert beslutat att anställa både en vd samt en controller och att Robert får vara informationsansvarig. Med detta anser vi att företaget kan växa in i den nya fasen på ett kontrollerat sätt och att dessutom frigöra tid för att Robert skall komma med nya innovativa lösningar som gör att vi kan expandera ytterligare.

Angående försäljningsbudgeten så kommer nyemissionen att gå till en kraftig marknadsföring, både i press, men även ut till restaurangerna. Vi har redan anställt två (2) utesäljare och är på väg att ta in ytterligare. Med det bemötande vi hittills fått från kunderna är vår ambition att överträffa budgeten redan under 2012-2013.

Ägarförhållanden i N Stor Stark är: The Spa Bar 41 procent (Robert med dotter), N Gruppen 40 procent (Jan Knutar), JKW Consulting 15 procent(Jan Knutar), övriga 4 procent.

Gällande Robert privata ekonomi har jag inte med det att göra men Robert har informerat mig om att han gått i konkurs för 7 år sedan. Han jobbar sedan dess med att betala sina skulder via löneutmätning. Det innebär att Robert själv betalar sina skulder med sin lön från anställningen i The spa bar. Jag har gjort bedömningen att detta inte skall påverka informationsuppdraget i N Stor Stark.

Med vänliga hälsningar

Jan Knutar

Styrelseordförande, N Stor Stark

Calle Froste

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet