Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Asiatisk kompetens gör cv:t vassare

2015-02-03 21:00
Prestigefyllt. National University of Singapore blev rankat Asiens bästa universitet 2014 och har bland annat ett samarbete med Yale i New Haven. Foto: imago/Xinhua

Asien är hett och Kina är allra hetast. Både direkt och indirekt ­påverkar den växande ekonomin i öst det globala affärslivet. Därför väljer också allt fler att vässa sitt cv med asiatisk kompetens.

I handelsstaden Göteborg är banden till Kina starka. Staden är vänort med Shanghai sedan 1986. Och Ostindiefararen Götheborg, en replik av handelsskeppet från 1745, gjorde en bejublad Kinaexpedition för tio år sedan.

Chalmers tekniska högskola och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har således Asien i sitt dna. Båda skolorna erbjuder utbildning för yrkesverksamma med globalt fokus, där bland annat Kina ingår.

– Kina fortsätter att växa och kommer sannolikt att fortsätta påverka ekonomierna i hela Europa och de flesta företag här, direkt eller indirekt, säger Håkan Ericson, vd för GU School of Education vid Handels­högskolan i Göteborg.

Handelshögskolan i Göteborg erbjuder sedan många år ledarskapsutbildningen Executive MBA med bland annat studier på högt rankade affärsskolor i Asien, Zheijang University i Kina och Indian Institute of Management Bangalore (IIMB) i Indien.

– Utbildningen är inte bara till för dem som jobbar explicit med Kina. Att förstå hur man gör affärer där är viktigt för alla. Även om man jobbar i ett mindre tillverkande företag i Sverige så måste man förhålla sig till konkurrens från Kina, säger Håkan Ericson.

Under utlandsvistelsen får studenterna på Executive MBA-programmet, alla yrkesverksamma med relativt seniora positioner, träffa universitet och företag på ort och ställe. Att förstå hur samhällssystemen och de sociala strukturerna fungerar, hur man gör affärer, vilka fallgroparna är och att lära sig vad man ska tänka på är viktiga lärdomar. Men också för att höra framgångsberättelser och knyta kontakter.

Även på grundutbildningsnivå finns det attraktiva samarbeten mellan Handelshögskolan i Göteborg och kinesiska universitet.

– Det tar tid att lära sig koder, förstå språk och kultur. Så det är en god idé att vistas där. Asien kommer fortsatt att vara ett draglok i ekonomin under lång tid framöver, säger Håkan Ericson.

Chalmers Executive-utbildningar har teknikfokus med utbildningsmoduler i Indien, Kina och Japan. Per-Olof Larsson, vice vd, Chalmers Professional Education, ger flera skäl till att utbilda eller vidare­utbilda sig i Asien.

– För tio år sedan tillverkade man billiga produkter i Kina, där man gjort designen i Sverige. I dag flyttar man över både produktveckling och forskning till utvecklingsländer, då kräver det mer att ha samarbeten, säger Per-Olof Larsson.

Han pekar också på att många svenska bolag, som SKF och Atlas Copco, i dag har större verksamhet i Asien än i Sverige. Därför måste man förstå affärskulturen och hur produktutveckling går till exempelvis i Kina.

Ett tredje skäl är att kinesiska företag utvecklats och på allvar börjat ta marknadsandelar även när det gäller mer teknologiskt avancerade produkter.

– Kinesiska företag haft lyft sin kvalitet och stänger gapet relativt västerländska företag. En lösning för svenska bolag är därför att bli bättre på product management, för att lära sig definiera produkter som passar på den kinesiska marknaden, säger Per-Olof Larsson.

Chalmers Executive-utbildningar lägger följaktligen tonvikten på det samt på affärskultur. Utbildningen riktar sig till folk med seniora positioner som fattar beslut om tekniken.

Även på lägre nivåer är studier i Asien, och inte minst Kina eftertraktade. Även om Rickard Bergqvist, professor i logistik- och transportekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, menar att det tar ett tag in i arbetslivet innan man får utväxling på den typen av kunskaper.

Han håller på att utveckla samarbeten och utbyten med bland annat kinesiska universitet inom grundutbildningen.

– I dag finns det en helt annan förståelse för Kina än för fem år sedan. Man stöter på landet både som utbytesstudent och i affärssammanhang. Att gå in i Kina i dag känns väldigt odramatiskt, landet är en del av världsekonomin.

Det har nu kommit en andra våg av ­etableringar i Kina efter de första inträdena på marknaden för fem till tio år sedan. Enligt honom har något gått bra och annat har gått mindre bra, och det finns en kollektiv kunskap om hur marknaden fungerar.

– Utvecklingen är enormt snabb, det kinesiska samhället är mer auktoritärt och mindre interaktionsbaserat. Men det är inte jättesvårt för västerlänningar att avkoda. Vi är kompatibla.

Av: Cajsa Högberg

Asiens 10 bästa MBA-utbildningar

Insead, Singapore.

Indian Institute of Management Ahmedabad (IIMA).

NUS Business School, National University of Singapore (NUS).

Indian Institute of Management Bangalore.

Indian School of Business, Gachibowli.

BiMBA: Beijing Inter­national MBA, Peking University.

China Europe International Business School (CEIBS), Shanghai.

Indian Institute of Management Calcutta.

Nanyang Business School, Singapore.

HKUST Business School, Hongkong.

Källa: QS Global 200 Business Schools Report 2013/14.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom