Astras dilemma – äta eller ätas?

Även om Astra Zeneca delvis har svenska rötter och nästan 6 000 anställda i Sverige är kampen om bolaget mest något som vi svenskar kan betrakta från läktarplats. Bolaget är sedan 15 år brittiskt och vad vi nu är ögonvittnen till är inget mindre än branschens senkomna renässans för sammanslagningar.

Pfizer-budet har allt sedan planerna blev kända motarbetats av Astra Zeneca-ledningen, med ordföranden Leif Johansson och vd:n Pascal Soriot i spetsen. Beskedet har varit att budet inte ens når upp i närheten av bolagets långsiktiga värde. Ståndpunkten betyder att budet per definition med gängse finansiellt språkbruk kan kallas fientligt.

Men att affären aviseras just nu är ingen tillfällighet. Pfizer-planerna utgör tvärtom del av en internationell branschtrend. Flera strukturaffärer har sjösatts under senare tid. Värdet av de storaffärer som presenterats i branschen hittills under året har redan passerat 220 miljarder dollar, motsvarande cirka 1 400 miljarder kronor, vilket är sex gånger mer än värdet av alla de affärer som presenterades under hela fjolåret.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets