Brädade av robotar

Aktiehandlare frustreras över börsrobotarnas opålitliga agerande. Problemen har funnits länge men ökat kraftigt den senaste tiden.

Rickard, som vill vara anonym, arbetar som daytrader från sin lägenhet i Stockholm och sitter dagligen framför datorskärmar som innehåller marknads­information om allt från aktiekurser och index till råvaror och valutor. Han har ­varit daytrader i cirka nio år och varje månad handlar han aktier för miljontals kronor. Men det händer allt oftare att det är någonting med marknaden som inte stämmer. I sin konsoliderade orderbok, som sammanställer tillgången av olika aktier från flera marknadsplatser, ser han en säljorder på 10 000 aktier för en kurs på 40 kronor. Rickard trycker på köpknappen. Men han märker att han bara får köpa 2 000 aktier till ursprungspriset – resterande 8 000 aktier kostar helt plötsligt 40,20 kronor. Ena ögonblicket fanns säljordern till det givna priset, därefter ändrades den blixtsnabbt.

Vad är det som står på? Rickard misstänker att det handlar om så kallad högfrekvenshandel. Det är ett avancerat ord som saknar vedertagen definition. Kortfattat kan sägas att högfrekvenshandel är en del av den algoritmiska automatiserade handeln inom börsindustrin. Algoritmisk handel går ut på att en förprogrammerad dataalgoritm bestämmer när en order ska läggas för en särskild aktie och till vilket pris – här ingår exempelvis stop-loss. Högfrekvenshandeln har ytterligare ett par kännetecken. Det första och mest tongivande är snabbhet. ­Högfrekvenshandlaren använder avancerad mjuk- och hårdvara för att skapa en blixtsnabb orderläggning och exekvering, vilket bland annat möjliggörs genom att handlaren rent fysiskt placerar sin utrustning nära börsen eller ­andra handelsplatser. Ett andra kännetecken är att högfrekvenshandlarens system dagligen genererar omfattande ordermängder som genomförs på millisekunder. En tredje karak­täristika är att högfrekvenshandeln tjänar pengar på att agera likviditetsgarant och på arbitrage. Det senare, exempelvis, innebär att man köper ett och samma värdepapper billigt och säljer det dyrare. Det gör man genom att utnyttja det faktum att priset är olika på olika marknadsplatser. Förtjänsterna är små per affär, men många affärer kan ackumulerat ge en stor vinst.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här