Comeback i dåligt sällskap

Volkswagen sköt upp noteringen av lastvagnstrion Traton och hänvisade till ”bättre marknadsförhållanden”. Men Affärsvärldens genomgång visar att bolaget har problem. Det hackar i Scanias vanligen välslipade maskineri, MAN är fortsatt ett sorgebarn och Volkswagen, som skulle förbli den klart dominerande ägaren gör investerarna tveksamma.
Comeback i dåligt sällskap - scania-fabrik-700_binary_6951425.png
Foto: Scania

Tisdagen den 29 januari håller Volkswagens lastbilsdivision kapitalmarknadsdag i London. Traton, som det omdöpta Volkswagen Trucks numera heter, har stora planer. Koncernens vd Andreas Renschler står framme på scenen iförd kostym och uppknäppt skjorta. Han välkomnar de tillresta analytikerna och förvaltarna med en powerpoint-presentation vars syfte är svårt att ta miste på. Traton ska framstå som en högattraktiv investering med både tillväxt- och marginalförbättringspotential.

–  Traton är med sina tre varumärken en internationell spelare som ska bli större och lönsammare. Vi ska inte nödvändigtvis bli störst i världen, men lönsammast, säger Andreas Renschler.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG