Krönika
David mot Goliat
Det är lätt att bli ironisk när butikskedjan MQ, pressad av megakrafter som digitalisering och globalisering, lanserar ett second hand-samarbete med Myrorna som del i ett koncept att bryta en kraftigt negativ trend.
Känslan i Tomas Nilssons reportage om den svenska sällanköpshandel, sidan 14, är dock snarare att bolagen gör vad de kan för att komma ur trenden med butiksnedläggningar, ökande förluster och slaktade aktiekurser – men att de helt enkelt kämpar mot övermäktiga krafter. Nya butikskoncept kan kanske förlänga livet, men med konsumenter som kan ligga i soffan, knappa på mobilen och köpa billigt och bättre från internationella aktörer känns slaget på sikt ändå förlorat.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här