David mot Goliat

David mot Goliat - goran-lind-700_binary_6958770.png

Det är lätt att bli ironisk när butikskedjan MQ, pressad av megakrafter som digitalisering och globalisering, lanserar ett second hand-samarbete med Myrorna som del i ett koncept att bryta en kraftigt negativ trend.

Känslan i Tomas Nilssons reportage om den svenska sällanköpshandel, sidan 14, är dock snarare att bolagen gör vad de kan för att komma ur trenden med butiksnedläggningar, ökande förluster och slaktade aktiekurser – men att de helt enkelt kämpar mot övermäktiga krafter. Nya butikskoncept kan kanske förlänga livet, men med konsumenter som kan ligga i soffan, knappa på mobilen och köpa billigt och bättre från internationella aktörer känns slaget på sikt ändå förlorat.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco