Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!
Vad trevligt att du vill logga in. Vi ser att du inte har ett aktivt konto. Var vänlig kontakta kundtjänst: 08-617 80 00

”Det enkla är det svåra”

2018-02-14 18:00
Namn: Salvatore Grimaldi. Gör: Vd och ägare, Grimaldi Industri AB. Familj: Hustru Eva och tre barn. Bor: Diplomatstaden i Stockholm. ­Aktuell: En av delägarna i Eataly i Stockholm. Foto: Magnus Elgquist

Snart öppnar det italienska mattemplet ­Eataly i Stockholm. En av dem som står bakom är Salvatore Grimaldi – cykelkung, entreprenör och ­vinälskare.

I februari slås portarna upp till det nya italienska mat och krog-konceptet Eataly, på Biblioteksgatan i Stockholm. Eataly grundades av italienaren Oscar Farinetti 2004 och kedjan har i dag ett trettiotal etableringar världen över. Eataly i Stockholm beskrivs som ett 3 000 kvadratmeter stort mattempel med restauranger, barer och caféer men även försäljning av matvaror, böcker och husgeråd.

Satsningen i Stockholm kommer att drivas av hotell- och restaurangentreprenören Pelle Lydmar, med krogar som Strandvägen 1 och Lydmar Hotell på sitt samvete, men att etableringen sker just här kan stockholmarna även tacka Salvatore Grimaldi för, cykelkung och som han själv beskriver det ”galen entreprenör”.

– Det började med att jag träffade Hufvudstaden som berättade om hur man vill förändra området runt Biblioteksgatan. Då nämndes Eataly som en av möjligheterna och jag fick frågan om jag inte kunde förmedla kontakten eftersom jag känner en av ägarna där. Så då gjorde jag det, säger Salvatore Grimaldi.

En del av inspirationen har hämtats från det nyöppnade Fico Eataly World, en 100 000 kvadratmeter stor anläggning i Bologna i Italien, med 40 restauranger och egen tillverkning av produkter som mozzarella och pasta. Eataly har även utvecklat ett speciellt nötkött, La Granda, som har en lägre fetthalt men som fortfarande är saftigt.

– Eataly är fantastiskt på många sätt och man har lyckats ta tillvara på den italienska förmågan att utveckla rena matprodukter med ekologisk inriktning.

Salvatore Grimaldi kom till Sverige i början av 1950-talet och har sina rötter i Apulien i södra Italien, en av landets största vinregioner. Vin är också något som alltid har intresserat honom.

– Jag var bland annat med om att starta en av de första vintillverkningarna i Sverige under 1990-talet. I samband med en mässa där ett av mina företag visade rostfria ventiler och kopplingar fick vi kontakt med en vinmakare från USA och då fick vi idén att tillverka vin i Sverige, säger han.

Eftersom möjligheten att odla vindruvor i Sverige är minst sagt begränsad importerades druvorna från Italien, men själva vinifieringen ägde rum i en anläggning i Västerås. Salvatore Grimaldi medger själv att vinet kanske inte var av absolut högsta kvalitet men att det i alla fall ”gick att dricka”.

– Vi designade också en speciell halvlitersbutelj för vinet och fick möjlighet att sälja det på Systembolaget. Det blev faktiskt ganska populärt att ge bort som present.

I dag har Salvatore Grimaldi en egen vinkällare med cirka 1 000 buteljer där tonvikten av naturliga skäl ligger på italienska viner, men även viner från exempelvis Sydafrika som han fått upp ögonen för under sina affärsresor. Han hör dock inte till dem som satsar på de mest exklusiva samlarvinerna.

– Jag brukar säga att det enkla är det svåra, det är ingen konst att köpa goda viner om man är beredd att betala tusen kronor för en flaska. Jag tycker det är mycket mer intressant att försöka hitta billigare men bra viner. Primitivo-viner från Apulien till exempel tycker jag är prisvärda, billiga men väldigt goda och de passar utmärkt till italiensk mat.

Företagsgruppen Grimaldi Industri AB har sina rötter i Grimaldis Mekaniska Verkstad AB som startades i Köping 1970. I dag har gruppen cirka tusen anställda över hela världen och en omsättning på närmare 3 miljarder kronor. Ryggraden i verksamheten är cykeltillverkningen, med välkända varumärken som Monark, Crescent, DBS, Bianchi och Peugeot. Resultatmässigt beskriver Salvatore Grimaldi 2017 som ett tufft år för gruppen.

– Vi har tagit stora kostnader för investeringar i bland annat Bianchi Café & Cycles, och för att bygga upp e-handeln. Många tror att cykelbranschen går bra men så är det inte, ser man på till exempel Shimano som har 80 procent av världsmarknaden för cykelväxlar så har deras försäljning minskat med 20 procent under de senaste två åren. Det som går riktigt bra är elcyklar och där är vi världsledande på våra marknader, säger han.

Erik Aronsson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom