Det stora språnget

Kinas problem med smog och luftföroreningar bäddade för Nevs superaffär på 100 miljarder kronor. Många frågetecken finns dock kring aktörer, utformning och inte minst tidsplanen.

Panda New Energy. Blotta namnet fick många att höja på ögonbrynen. Och inte blev förvåningen mindre av storleken på den order som företaget lade hos Nevs nu den 17 december. Till år 2020 ska en kvarts miljon fordon levereras, varav 150 000 ska vara elbilar baserade på den 15 år gamla plattformen för Saabs sedanmodell 9-3.

De 150 000 elbilarna ska till största delen tillverkas som målade karosser i Trollhättan och sedan slutmonteras till färdiga bilar i Nevs fabrik i Kina. Ytterligare 100 000 elfordon, minibussar och transportbilar ska tillverkas helt och hållet i Kina, tillsammans med samriskbolag och andra partner till Nevs.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här