”Det tråkiga med skjortor är borta”

Brian Grevy gillar utmaningar både i löparspåret och i karriären. Nästa projekt är att få Gant att växa i ett pressat marknadsläge.

Under några dagar i slutet av juli fick den nyligen tillträdda Gant-vd:n Brian Grevy avbryta semestern och åka till kontoret i Stockholm. När Affärsvärlden når honom är han på väg till Arlanda för att flyga tillbaka till familjen på Mallorca.

Den danskfödda 47-åringen är en van resenär. Efter studierna pendlade han från Köpenhamn till småländska Västervik, där det Adidas-ägda sportvarumärket Reebook hade sitt huvudkontor. När bolaget bytte hemvist till Stockholm vid millennieskiftet befordrades han till försäljningschef och flyttade med. År 2006 fortsatte flyttlasset till tyska Herzogenaurach för att arbeta på Adidas huvudkontor. Efter ytterligare en flyttrunda Sverige–Tyskland har nu Brian Grevy slagit sig ner i Stockholm.

Det var tjänsten som marknadschef på modeföretaget Gant som lockade Brian Grevy tillbaka till den svenska huvudstaden. Gant, med rötterna i New England i USA, ägs i dag av det schweiziska konglomeratet Maus Frères men har sitt globala huvudkontor i Frihamnen i Stockholm.

Grevy klev på vd-posten 12 juni i år och klär sig varje dag i Gant, från topp till tå. Men så har det inte alltid varit. Innan han anställdes i företaget uppfattade han märket som lite mossigt.

– Jag hade inte riktigt varit exponerad för Gant för att kunna ha en relation till varumärket. Men jag tyckte nog det var lite dammigt, säger han.

I dag har han hunnit utforska nästintill hela sortimentet, alltifrån handdukar till strumpor. Favoritplagget är skjortorna.

– Vi gör absolut fenomenala skjortor, framför allt våra nya tech prep-skjortor. De tillhör vår nya linje, där plaggen är funktionella utan att det syns. Ingen kemtvätt behövs, det är bara att hänga upp skjortan efter tvätt – allt det tråkiga med skjortor är borta.

Brian Grevy har också ett stort intresse för sport, vilket har varit en fördel i hans tidigare karriär i sportindustrin. Han säger att han gillar att utmana sig själv och har både sprungit London Marathon och åkt Vasaloppet.

– 90 kilometer, det är galet från en dansks perspektiv.

Som vd för Gant blir nästa utmaning att stärka företagets globala plattform.

– Vi ska få en större global räckvidd och försäkra oss om att vi har rätt talang och personer i företaget.

Retailbranschen befinner sig i ett tufft läge med svag försäljning, inte minst på den svenska marknaden, som är Gants största sett till försäljning per capita. Men Brian ser fördelen med att vara ett onoterat bolag – det gör det lättare att fokusera på långsiktig tillväxt, säger han.

– Jag har tur som leder ett företag med privata ägare. Det betyder att vi inte gör några kortsiktiga handlingar för att tillgodose aktieägarnas intresse och växa i börsvärde. På Adidas var det annorlunda, man var tvungen att tänka mer kortsiktigt ibland.

Den nya vd:n ser ingen anledning att dra i handbromsen än utan snarare ser han möjligheter att ta nya marknadsandelar.

– Vi har fortfarande flera europeiska marknader med stor potential. Sedan är Asien definitivt en öppen region för oss, vi opererar inte på så många marknader där ännu.

I Kina finns redan en etablerad plattform med en stark affärspartner. Grevy pekar också ut Japan och Sydkorea som marknader med ytterligare potential – där är preppy-stilen redan väletablerad.

Den globala expansionen ska ske både online och i butik, även om Brian Grevy tänker ”digital first”. Till sin hjälp har vd:n fler än 1 300 anställda världen över. Han tror på starka team som skapar självstyre och eget ansvar inom organisationen. Övergripande strategier är en väldigt liten del av verksamheten, säger han.

– Jag är starkt övertygad om att det är teamen som får saker gjorda, med alla misstag som följer, som vinner i slutänden.

text: Madeleine Lundberg

gant

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Alligator Bioscience