Det våras för jättesnurran

Intresset för stora utombordare växer, delvis för att det är mindre meckigt.–Folk orkar inte kryp runt i motorrummen längre, säger Marcus Wahlund på båtfirman Seacastle.

Den motorbåtsintresserade känner nog igen hur upptrappningen av hästkrafter på utombordare närmast skenat iväg de senaste åren. Där det för tio år sedan räckte med en utombordare på 200 hästar, kan det i dag sitta ett dubbelmontage på 700 hästkrafter. Mest uppseendeväckande är den amerikanska motortillverkaren Seven Marine vars största motor rymmer hela 627 hästkrafter.

Mikael Mahlberg är redaktör för tidningen Båtnytt och har följt utvecklingen på nära håll. Enligt honom har stora utombordare i allt högre utsträckning ersatt stora inombordare, de senaste fem åren. En utveckling som rimligen borde ha oroat Volvo Penta, vars marknad till del stor ligger i just stora inombordare.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets