Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

En mönsterelev i Karlssons skola

Susanna Campbell, efterträdde Arne Karlsson som vd på Ratos. Foto: Alexander Pihl/Affärsvärlden

Susanna Campbell tar över efter en av Sveriges mest hyllade ledare. Förväntningarna är skyhöga på framgångsbolaget Ratos nya vd.

Det minst revolutionerande generationsskiftet man kan tänka sig. Så beskriver Affärsvärldens källor valet av 38-åriga Susanna Campbell till ny vd för Ratos efter den hyllade Arne Karlsson. Med elitkonsultbakgrund från managementbyrån McKinsey, erfarenhet av företagstransaktioner från investmentbanken Alfred Berg och snart tio år på det börsnoterade riskkapitalbolaget Ratos ses hon av många, både i och omkring Ratos, som en självklar efterträdare. Inte för att Susanna Campbell har varit någon uppenbar påläggskalv. Företrädaren Arne Karlsson är neutral och diplomatisk, inte en person med gullegrisar på kontoret. Men Susanna Campbell har varit ansvarig för ett av fem investeringsteam och hon har varit med om att genomföra den nuvarande strategin. Hon har köpt och sålt bolag, vid behov bytt ut vd i portföljbolag och varit ansvarig för sina investeringar i så väl upp- som nedgångar.

Samtidigt är Susanna Campbell ett spektakulärt val. I alla fall historiskt sett. När Arne Karlsson tillträdde år 1999 var det första gången i Ratos åttioåriga historia som ägarfamiljen Söderberg varken satt på posten som vd eller styrelseordförande. Ratos hade fram till dess styrts av bröderna Erik och Sven Söderberg, stämningen ansågs smågubbig och det satt en familjemedlem på var och varannan post inom sfären.

Under Arne Karlssons ledning har bolaget styrts om från ett mellanstort investmentbolag till att bli en renodlad private equity-firma med ett börsvärde på 28 miljarder kronor. Karlsson påbörjade en föryngring och modernisering av bolaget. I dag är det äldre gardet utbytt mot yngre tjänstemän, substansrabatten borta och ytterligare en vd utan koppling till ägarfamiljen är utsedd.

Det är inte många negativa eller kontroversiella ord om Susanna Campbell som kommer över folks läppar när Affärsvärlden ber tidigare medarbetare beskriva henne. Hon uppges vara väl lämpad för den nya uppgiften, professionell, duktig och driven. ”Ambitiös på ett lutheranskt sätt”, som en källa uttrycker saken. Susanna Campbell beskriver sig själv som energisk, öppen och rak. Hon gillar att diskutera och bolla frågor med folk, säger hon själv. En annan före detta kollega uppger dock att den nya Ratoschefen kan vara svår att lära känna.

– Det är ingen person man småpratar eller snackar skit om chefen med.

Hög integritet och kontrollerad är andra epitet som återkommer. Enda gången Susanna Campbell sägs ha tappat fattningen var när hon var på chefskurs med McKinsey, just befordrad till nästa nivå. Där träffade hon sin australiske man Warren Campbell. De blev så förälskade, att Susanna Högberg (som hon då hette) lämnade pick och pack i Stockholm och flyttade till McKinseys kontor i Australien. I dag bor paret i Lidingö.

Susanna Campbell ger ett säkert intryck. Tydlig, skarp och vältalig, men ingen som sticker ut hakan. När Affärsvärlden frågar om hennes syn på konkurrerande private equity-bolags hemlighetsmakeri och skatteupplägg är svaren precis lagom ljumma.

– Jag kan inte recensera andra. Men jag är väldigt stolt över att jobba på Ratos, där vi är öppna och till 100 procent kan stå för det vi gör. Vi är börsnoterade och Ratos är ett varumärke som vi är väldigt rädda om. Därför är det viktigt att vi tydligt håller oss på rätt sida gränsen.

Vilken makt Susanna Campbell i praktiken får är en öppen fråga, med tanke på att Arne Karlsson samtidigt efterträder Olof Stenhammar som Ratos styrelseordförande. Enligt uppgifter till Affärsvärlden bestämmer inte Arne Karlsson fullt så mycket som det kan verka. Han har implementerat tydliga processer och rutiner och han har varit synlig utåt, men delegerar mycket. Makten i Ratos ligger till stor del i ägandet och ansvariga ”investment directors” – som Susanna Campbell – styr över sina egna investeringar. Och det finns i dag inga planer på att förändra den modellen.

– Jag har fått ett tydligt uppdrag av styrelsen och att förändra dagens strategi finns inte på kartan. Den är vi nöjda med och känner stor trygghet kring, säger Susanna Campbell.

Det hindrar inte att Ratos i dag förknippas med Arne Karlsson, som blivit ett slags varumärke i sig själv. Bolagets kapitalmarknadsdagar är välbesökta. Till skillnad från liknande tillställningar hos andra bolag är analytikerskrået där i högre grad uppblandat med kapitalförvaltare och tungviktare från näringslivet. En hel del är där bara för att höra Karlssons syn på världsekonomin. Ratos avgående vd är en duktig makroanalytiker och god pedagog.

– Arne har varit källan till mycket hur vi tänker kring makro. Vi har pratat om att han kan fortsätta ge oss input till vårt arbete. Min förhoppning är att jag ska kunna ringa Arne och ta del av hans syn på vart världen är på väg, säger Susanna Campbell.

Makro är en viktig pusselbit. Men viktigast är ändå förmågan att investera i rätt bolag, få en god lönsamhet och sedan sälja dem till rätt pris. Investerarna har all anledning att vara nöjda. Sedan strategiomläggningen för tretton år sedan, då Ratos bytte skepnad, har Ratosaktien gett en totalavkastning på imponerande 22 procent per år. I snitt har de 33 bolag som hittills har sålts, avkastat 26 procent per år och målet är att ligga över 20 procent på varje enskild investering. Frågan är om detta mål är realistiskt även i framtiden.

– Vi kommer även framöver att ha bolag som kommer att överträffa målet och de som inte klarar det. Men i snitt tror jag absolut att vi ska kunna klara 20 procents avkastning, säger Susanna Campbell.

Den 18 april tar Susanna Campbell formellt över vd-stolen på Ratos. Normalt sett brukar inte en utnämning av en långvägare innebära någon större dramatik. Men i Ratos fall är det lite annorlunda. De många åren med uthållig avkastning, goda utdelningar och en väl genomförd strategi gör att Ratos till skillnad mot traditionella investmentbolag handlas med en premie i stället för rabatt på substansvärdet. Det gör att bolaget är extra känsligt för svackor och hack i avkastningskurvan. Bland analytikerna som följer Ratos är bilden splittrad.

Amerikanska investmentbanken Goldman Sachs skriver i en färsk analys att oron för att Arne Karlsson lämnar ett vakuum efter sig är överdriven, det är snarare ”business as usual” som gäller. En slutsats som delas av flera insatta personer Affärsvärlden har varit i kontakt med. Investmentbanken lyfter också fram att Susanna Campbell varit en vital del av Ratos framgång det senaste decenniet. Analytikerkollegan på Swedbank delar dock inte uppfattningen, utan ser en risk för att ommöb­leringen i ledningen innebär en strukturell nedgång i premievärderingen.

Susanna Campbell har tidigare varit specialiserad på konsumentvarubranschen. Under tiden som konsult hos McKinsey handlade det exempelvis om mjölk och glass. På Ratos har hon bland annat varit ansvarig för Haglöfs, som tillverkar kläder och prylar för friluftsliv. Sommaren 2010 såldes Haglöfs till sportkoncernen Asics för en miljard kronor. Under de nio år som bolaget fanns i Ratos ägo blev den genomsnittliga avkastningen därmed 30 procent.

– Det var en bra affär. Vi tror att bolaget hamnade hos en riktigt bra ägare som satsar på dem och vill växa dem vidare.

Susanna Campbell är ansvarig för Ratos innehav i HL Display, tidigare börsnoterat bolag som gör hyllkantslister för prismärkning av varor i butiker. För två år sedan köptes HL ut från börsen och Campbell var den som förhandlade och genomförde affären för Ratos räkning. Förutom en del mindre aktieägare var det säljarna i form av grundaren, entreprenören Anders Remius med familj, som skulle övertygas. Förändringsarbetet i HL Display håller som bäst på och det var just möjligheten att stöpa om bolaget, på ett sätt som hade varit svårt att göra på börsen, som var anledningen till köpet.

Norska Arcus-gruppen är det andra portföljbolaget som Susanna Campbell är direkt ansvarig för. Bolaget producerar sprit, bland varumärkena finns Braastad Cognac, Linie Aquavit, Løiten och Vikingfjord Vodka, och är en av Nordens största vinleverantörer. Just nu håller bolaget på att färdigställa en gigantisk ny fabrik i Oslo som ska invigas i juni. Susanna Campbell lägger gärna ut texten och beskriver Arcus-gruppen som ”ett jättefint bolag med stor potential”. Men när Affärsvärlden byter samtalsämne och ber henne kommentera de envisa ryktena om att en försäljning av portföljbolaget Anticimex är nära förestående, en affär på i storleksordningen tre miljarder kronor, blir det locket på.

Vi går vidare till frågan om hur hon ser på möjligheten att göra exits på börsen i stället för att sälja till en industriell köpare eller ett riskkapitalbolag. Beskedet är klart: marknaden är alldeles för osäker för att göra en börsnotering. Processen tar flera månader och att misslyckas kostar stora pengar plus att det osålda portföljbolaget tappar energi. I Ratos fall har nesan att behöva dra tillbaka en notering inträffat en gång, hösten 2007, med affärsinformationsföretaget Bisnode. Med börsdörren stängd för stunden, letar Ratos hugade köpare på andra marknader.

Susanna Campbell bekräftar att Ratos håller koll på potentiella köp, men än är det för tidigt att säga om någon av affärerna går i mål. För visst görs det transaktioner i dag även om det inte är något högtryck på företagsmarknaden.

Även på finansieringssidan ser det okej ut, hävdar hon. Att Ratos bara samarbetar med nordiska banker, inte kontinentaleuropeiska, har underlättat. De refinansieringar som bolaget gjorde före jul visade att bankerna fortfarande lånar ut pengar till välskötta bolag.

– De är möjligtvis lite mer noggranna när det gäller att kolla in vem som är ägare och kanske något mer försiktiga med belåningsnivåer, men det är inte så att det inte går att låna.

Hon tillägger att Ratos haft en försiktigare syn än många konkurrerande riskkapitalfonder.

– Vi har aldrig varit lika beroende som andra av belåningen som värdeskapande faktor. Vi har hela tiden jobbat mer med bolagen. Det blir viktigare för alla nu. För att du ska kunna leverera 20 procents avkastning så måste du vara bra på aktivt ägande.

Vad är det då som gör Susanna Campbell riktigt köpsugen?

– Siffrorna ska finnas där och vi gör alltid väldigt noggranna industri- och företagsanalyser. Men sedan kommer känslan ovanpå – det måste kännas att det är något speciellt, säger hon.

Susanna Campbell

Ålder: 38 år (född 1973).

Familj: Make Warren Campbell (som ingår i Kinneviks ?koncernledning), två barn, ?5 och 7 år.

Utbildning: Civilekonom, Handelshögskolan i Stockholm.

Karriär: Ratos sedan 2003, McKinsey 2000–2003, Alfred Berg Corporate ?Finance 1996–2000.

Styrelseuppdrag: HL Display, Vinunic, Vingruppen ?i Norden.

Fritid: Familjen och träning.

Aktier och optioner i Ratos: 4 000 B-aktier, 146 400 köpoptioner.

Lotta Dinkelspiel

Agnetha Jönsson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom