Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”En thriller når ut bredare”

2016-01-12 21:00
Foto: Grow AB

Efter flera uppmärksammade reportage-böcker publicerar journalisten Carolina Neurath nu sin första roman: en thriller i finansvärlden.

Carolina Neurath har vid 30 års ålder hunnit ge ut två böcker. Den första, som beskrev HQ-kraschen, blev en succé. Uppföljaren, som hon skrev tillsammans med journalist­kollegan Jan Almgren, handlade om riskkapitalbranschen. Med den tredje boken, den första skönlitterära, ställdes Neurath inför utmaningen att lära sig gestaltande och berättandets konst. Trots att hon har läst litteratur och filmmanuskurser på universitetet så var det en prövning, medger hon. Till hjälp hade hon redaktörerna på Piratförlaget, som utmanade henne att utveckla sitt skrivande.

– Min förläggare såg tidigt en stor potential i storyn och har varit bra på att guida och komma med skrivråd på vägen, säger Carolina Neurath, som till vardags är reporter på Svenska Dagbladets ekonomibilaga Näringsliv.

Resultatet av snart ett års arbete är thrillern Fartblinda, som ges ut i slutet av januari. Den utspelar sig i Stockholms finansvärld, där romanens karaktärer bedriver ett farligt spel som leder till lidande och död. Huvudpersonen, som försöker avslöja finansmännens smutsiga affärer, är en ung kvinnlig ekonomijournalist.

Hur stor del av huvudper­sonen är du själv?

– Som person rätt lite. Men saker som hon upplever kan ha hämtats ur mitt liv. Det är då det blir som lättast att skriva, säger Carolina Neurath.

Flera av figurerna i boken bygger delvis på personer som hon har träffat i yrket eller privat. I boken framställs de inte som alltigenom sympatiska, snarare motsatsen. Frågan om folk låter henne sitta med vid ett middagsbord eller komma in i företagens ledningsrum efter att boken publicerats bekymrar henne inte. Det var samma prat efter hennes tidigare böcker, säger Carolina Neurath. Snarare har hon upplevt det som att många blir smickrade och tycker att det är lite roligt att bli omskrivna.

– Det en person berättar för mig, gör han eller hon ofta av en anledning. Dessutom är du alltid till hundra procent skyddad som källa.

I romanens värld har personerna ett eget liv. Som skönlitterär författare har hon haft möjlighet att tillskriva dem egna personligheter och egenskaper. På samma sätt har friheten varit större att skapa en historia. De dokumentära böckerna har föregåtts av research, faktakontroll och en lång godkännandeprocess. Nu har Carolina Neurath kunnat ta ut svängarna både i dialog och dramaturgi. Sättet att bygga historien liknar dock det som hon använde sig av när hon skrev boken om HQ-kraschen. Läsaren möts i första kapitlet av ett fullbordat faktum, sedan rullas historien upp och läsaren får en förklaring till vad det är som har hänt.

– Det är ett berättarsätt som jag själv fastnar för när jag läser en bok.

Svensk finanslitteratur är i stort sett synonym med dokumentära böcker om imperiebyggande, finansskandaler eller biografier över entreprenörer och affärsmän som sticker ut från mängden. På det skönlitterära området är listan över böcker kortare. För att skriva initierat krävs insikt och kunskap, menar Neurath. Själv drivs hon av att öppna dörrarna till finansvärldens stängda rum, och få fler intresserade av att kika in.

– En thriller har möjlighet att nå ut bredare än artiklar och dokumentära böcker.

Boken kommer ut i slutet av januari. Någon uppföljare är ännu inte planerad.

– Vi får se om någon läser den, sedan kan jag fundera på om jag ska skriva en till, säger Carolina Neurath.

Av: Petra Malm

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom