En tv-marknad i förändring

MTG misslyckades med att sälja sin tv-verksamhet. Nu får vd Jørgen Madsen Lindemann klara sig på egen hand.

Jan Stenbeck och Kinnevik bröt de nordiska tv-monopolen och gav konsumenterna vad de ville ha – frihet i etern. Nu vill konsumenterna ha frihet att också att välja var, när och hur de ska konsumera rörliga bilder. De nya ledorden här är streaming, 5g och konvergens.

Konvergens är mediebranschens namn för strukturförändringar. Spelare som äger fasta nät går samman med mobila aktörer. Och programproducerande bolag, så kallade innehållsleverantörer, går samman med företag som distribuerar innehållet till tittarna, för att nämna två ­exempel.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets