Floden lyfter bara ett fåtal båtar

Ryktet om medieindustrins återuppståndelse är betydligt överdrivet.

New York Times är tillbaka. När företaget som äger den anrika tidningen i förra veckan presenterade sitt resultat för 2019 avslöjades det att de digitala intäkterna nu uppgick till nästan 8 miljarder kronor. Över 5 miljoner människor i USA och runtom i världen prenumererar nu på tidningen – de flesta digitalt.

För tio år sedan såg det inte lika ljust ut. Priset för en aktie i New York Times Company handlades under priset för en söndagstidning i affären och företaget tvingades ta ett ockerlån på 14 procents ränta från Carlos Slim Helú, en mexikansk oligark som New York Times ledarsida tidigare hade kallat för ”skurk”. Några dagar efter New York Times rapport var det News Corps tur att visa upp sig. Deras flaggskepp Wall Street Journal hade nått två miljoner digitala prenumeranter.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets