Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Kan känna mig som aktivist”

2019-06-12 18:00

Du har tidigare arbetat på Fondbranschen, Avanzas nyhetstjänst Placera, DN, Svenska Dagbladet och Expressens. Hur var det att lämna media för en bank?

– Både omvälvande och inte. Jag sysslar ju precis med samma frågor som tidigare: börsen och privatpersoners sparande. Jag har alltid haft en expertroll, varit en slags sparekonom light. På så sätt var det inte en omställning, men jag är inte riktigt van vid alla möten som finns på vanliga bolag och då är ju Nordnet ändå en ganska snabbfotad, pigg bank. På en redaktion bestämmer man på morgonen vad man vill göra. Sedan gör man bara det.

Du är bankens främsta pr-person. Hur vet du om du gör ett bra jobb?

– Vi har mätverktyg som mäter hur ofta jag förekommer i media. Det blir ganska trubbigt för jag kan ju säga jätteknasiga saker och få mycket publicitet.

Det finns färska exempel på vd:ar som pytsat ut knasiga saker i sociala medier och fått stort medialt utrymme.

– Ja precis. Men jag vet också att jag gör ett bra jobb när privatpersoner hör av sig, säger att jag förklarat något svårt på ett begripligt sätt eller när en fråga som är viktig för spararna uppmärksammas extra. Jag driver flera frågor och utkräver också svar från politiker.

Kan du känna dig som en slags aktivist?

– Ja, ibland. Men jag vill framförallt driva frågor som drabbar sparare.

Befinner vi oss i slutet av en högkonjunktur?

– Vi befinner oss i en avmattning men frågan hur illa den blir. Jag tror inte att det blir en krasch så länge centralbankerna kan hålla räntorna på såhär låga nivåer. Visst, man kan investera i fastigheter men det är framförallt aktier som står till buds. Och det är fortfarande mycket pengar som finns utanför marknaden. Börsen gick ner i maj och blev därmed mer synkad med övriga konjunkturläget. Marknaden tog fasta på flera makrosignaler som funnits en längre tid. Vad gäller handelskriget var det förut prat om tariffer och tullar. Nu rör det enskilda bolag. En handelskonflikt som eskalerar är aldrig positivt för någon. För det första skapar det syntetisk konkurrens, för det andra kommer Kina att vilja ge igen på ett kännbart sätt.

Du pratar en del om megatrender som klimat, åldrande befolkning eller digitalisering. Hur ska man som investerare resonera kring megatrender?

– Det finns flera nordiska bolag som rider på den trenden. Danska Novo Nordisk har en stor position inom diabetes, Elekta kom med lysande rapport och har sin Unity. Men det kan också vara bolag som utvecklar scheman för sjukhus. Om man ser på digitalisering ska hela industrin ställa om, och då kan man titta på it-konsultbolag eller mätteknikbolag som Hexagon som bolag behöver för att kunna digitalisera sin verksamhet.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom