Kina visar vägen för vätgasen

För ett år sedan fanns det 8 000 bränslecellsbilar på vägarna. 2030 ska de vara en miljon – bara i Kina. Kan landets nya strategi ge tekniken den knuff den behöver?

”2018 var ett bra år för bränsleceller.” Så inleder E4Tech sin årliga rapport The Fuel Cell Industry Review. Visserligen var det ingen signifikant ökning av leveranserna, vare sig räknat i antal system eller megawatt, men mycket grundarbete gjordes, fortsätter författarna. Svenska förespråkare av bränsleceller brukar påpeka att det sker massor utomlands – till skillnad från den begränsade aktiviteten i Sverige. Och det stämmer – i viss utsträckning.

Sett till antalet levererade system dominerar Asien fullständigt, följt av Nordamerika och Europa. Asien har stått för hela tillväxten de senaste fem åren (se grafik).

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco