Vi upplever för tillfället problem med vår inloggningstjänst, allt material är för tillfället upplåst
Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Kinas bilmarknad tvärnitar

2013-04-09 21:00
Foto: Jojje Olsson

En rad inhemska och utländska aktörer – inklusive Volvo och Saab – planerar enorma investeringar i Kinas bilindustri. Men guldåldern kan redan vara förbi.

Pekings luft är som bäst vid gryningen. Redan på morgonen börjar sedan bilköerna ta form, och snart är stadens fem ringvägar överfulla. Såväl Porsche som småbil kryper hjälplöst fram i trafiken, och avgaserna gör att det ofta går att stirra rakt in i den blodröda solen.

I den nya Volvo-fabriken i Chengdu börjar produktionen till vintern och den ska då ha en kapacitet på 120 000 bilar om året. Totalt tre kinesiska Volvo-fabriker planeras och totala investeringar på 70 miljarder kronor i Kina åren 2011–2015.

Det har sina skäl. Under det senaste decenniet har antalet sålda bilar i Kina ökat med över 25 procent årligen, och under 2013 kommer över 20 miljoner bilar säljas. Sedan fem år är Kina världens största bilmarknad. Amerikanska General Motors säljer fler bilar i jättelandet än i USA, och i fjol blev Kina största marknad även för tyska Volkswagen.

Plågade tillverkare ser Kina som en marknad värd nyinvesteringar, samtidigt som produktionen i väst skärs ned. Volvo Personvagnar under den nya kinesiska ägaren Geely är givetvis ett exempel. Målet är att sälja 200 000 Volvo-bilar i Kina år 2015, jämfört med drygt 40 000 i fjol.

Planerna år ändå små jämfört med Volkswagen, som nyligen presenterade planer på att investera närmare 100 miljarder kronor i sina två kinesiska samriskbolag till år 2015. Då ska tyskarna bygga fyra miljoner bilar om året i Kina. General Motors vill inte vara sämre, och siktar på att dubbla sin kapacitet i Kina till samma år, och då sälja fem miljoner bilar.

Risken finns dock att tillverkarna blir besvikna. Tillväxten var som störst år 2009 och 2010, då Kinas bilförsäljning ökade med 38 respektive 32 procent, enligt siffror från China Car Times. Sedan dalade den till knappt 3 procent år 2011 och drygt 4 procent i fjol. Svackan har flera orsaker. Främst att myndigheterna inför 2011 drog in de subventioner som infördes i slutet av 2008, för att stimulera bilköp och bibehålla Kinas tillväxt under den globala finanskrisen.

De senaste åren har också en marknad för begagnade bilar uppstått i Kina. Detta är något helt nytt, då färre än 20 miljoner kineser alls ägde en bil vid seklets början. I fjol växte försäljningen på andrahandsmarknaden fortare än för nya bilar för andra året i rad. En färsk undersökning från China Car Times visar att en tredjedel av de kineser som planerar bilköp kan tänka sig köpa begagnat.

Utländska tillverkare möter också allt tuffare konkurrens från inhemska märken. Geely ökade i fjol försäljningen av bilar under eget varumärke med 15 procent till 486 000 bilar och passerade då faktiskt dotterbolaget Volvo även globalt. Chang’an Automobile, som i fjol gick med motsvarande 10 miljarder kronor i vinst, har som målsättning att blir ”världens bästa biltillverkare”. Företaget tillverkar i dag sex miljoner bilar, varav fyra miljoner under eget varumärke.

Det största långsiktiga hotet för bilens tillväxt i Kina är infrastruktur och miljö. Även om antalet bilar ökat fort, har vägnätet i storstäderna bara expanderat en bråkdel så fort. Trafikstockningar skapar stort missnöje och hälsofarliga föroreningar, särskilt i städerna. Hårdare regler för svavelhalten i bensin ska därför införas nationellt senast om fyra år, vilket gör det dyrare att tanka. Inte populärt det heller.

Redan nu har flera städer vidtagit åtgärder för att strypa flödet på nya bilar. I Shanghai auktioneras ett begränsat antal registreringsskyltar ut varje månad. I huvudstaden Peking, där det redan finns fler bilar än i hela Sverige, fördelas skyltarna genom ett lotteri. Där, och i städer som Guangzhou och Guiyang, har bilförsäljningen de två senaste åren rasat med 30–50 procent.

***

Miljöskäl fick Kinas parlament att i mars i år utöka subventionerna för elbilar. Den som köper en elbil i Peking kan snart få rabatt på upp till 120 000 yuan (ungefär lika mycket i kronor), och dessutom en gratis registreringsskylt. Antalet städer som omfattas av subventionerna ska också utökas från 5 till 25.

Även formen på subventionerna ska ändras, så att de gäller bränsleförbrukning, snarare än batteristorlek.

– Därmed blir även laddningsbara hybridbilar bli billigare. Dessa hade tidigare en maxrabatt på 3 000 yuan, som kommer stiga då det nya förslaget träder i kraft före sommaren, säger Ray Jing, redaktör för China Automotive Review.

Parlamentet satte samtidigt upp målet att sälja 500 000 el- och hybridbilar till år 2015, och fem miljoner senast 2030.

Dessa planer bådar gott för Saabs investeringar i Kina. Då svensk-kinesiske affärsmannen Kai Johan Jiangs förvärvade större delen av Saab Automobiles konkursbo 2012, talade han om ”början på en ny era” inom bilindustrin. Ambitionen var att endast bygga elbilar och främst fokusera på Kina. Jiang stödde sig på en rapport från konsultbolaget McKinsey, enligt vilken det år 2020 kommer finnas över 200 miljoner bilar i Kina. Därför ansåg Kai Johan Jiang att efterfrågan på rejäla elbilar måste öka.

Om han får rätt återstår att se. Men i början av januari blev det klart att nya Saab Automobile ska investera fyra miljarder kronor i en fabrik i Qingdao, med en kapacitet på 400 000 bilar om året. Totalt kostar anläggningen 10 miljarder kronor, bland annat med stöd av staden Qingdao, som efter en nyemission nu äger 22 procent av nya Saab.

En anledning till de ökade subventionerna för elbilar, är att tidigare storslagna planer gått om intet. Redan år 2009 siktade Kina på att öka produktionen av el- och hybridbilar från bara ett par tusen till en halv miljon två år senare. Det misslyckades. Nya mål sattes år 2011, enligt vilka försäljningen av elbilar skulle uppgå till en miljon år 2015, och 10 miljoner år 2020.

I mars i år halverades dessa alltför optimistiska planer. Den krassa verkligheten är nämligen att det såldes knappt 13 000 elbilar i hela Kina i fjol. Dessutom står bussar för 80 procent av hela den elektriska fordonsparken.

– Regeringen är alltid för optimistisk. Man vill inte se problem med batteriernas pris och räckvidd. Sedan är marken väldigt dyr i Kinas storstäder, vilket hindrar bygget av laddningsstationer, säger Ray Jing.

Inte heller McKinsey tror på någon explosion för el- och hybridbilar de närmaste fem åren, subventionerna till trots, utan spår att det i Kina i bästa fall säljs 273 000 elbilar år 2015.

Även Saabs ägare har insett att det lär ta tid för elbilen i Kina, och har bestämt sig för att även bygga en bensindriven, lätt omdesignad Saab 9-3. Först nästa år rullar en el-Saab ut.

Ray Jing på China Automotive Review anser att Kai Johan Jiang har goda kontakter i Kina. Men han är skeptisk till Saabs framtid i landet.

– Kinesiska kunder är väldigt måna om rykte och status. Saab är här inget etablerat varumärke förknippat med toppteknik. Lägg därtill att tillväxten för bensindrivna bilar sjunker, och det blir väldigt svårt för Saab att som ny aktör sälja 400 000 fordon om året.

***

Kai Johan Jiang sade i fjol till kinesisk media att många olika städer kontaktade honom efter köpet av Saab. De erbjöd mark, pengar och skattelättnader i utbyte mot samarbete. Valet föll till slut på Qingdao, en stad med nio miljoner invånare i Jiangs hemprovins Shandong.

Qingdaos nyvunna ägarskap i Saab liknar situationen i Volvo Personvagnar, där staden Daqing nu äger 38 procent, och staden Jiading 12 procent. En Volvo-fabrik byggs i Daqing, och i Jiading ska motorer tillverkas. Då Affärsvärlden i fjol besökte Volvo-anläggningen i Chengdu, sade platschefen John-Erik Hermansson att lokalregeringen hade gett Volvo billig mark och andra subventioner. Han talade om ”en tävling” mellan lokala myndigheter för att locka biltillverkare.

Enligt en rapport i fjol från Kinas National Development and Reform Commission (NDRC), väntas de närmsta tre åren lika mycket kapacitet adderas som hela Japans nuvarande bilindustri. Till och med Kinas centralregering medger att lokalpolitikers iver att skapa tillväxt ökar risken för överproduktion. De centrala subventionerna för utländska biltillverkare har också minskats på senare tid.

Enligt en artikel i New York Times i augusti fjol har så många bilfabriker öppnat i Kina under de senaste två åren att bilindustrin redan nu bara jobbar på 65 procents kapacitet. Det är betydligt mindre än de 80 procent som brukar anses som gränsen till lönsamhet.

Snarare än att skära ner på produktionen, har många tillverkare fortsatt överösa återförsäljarna med bilar.

– Om vi inte hade lanserat en rad specialerbjudanden och rabatter under årets första halvår, så hade lagren med osålda bilar varit ännu större, sade Huang Yi, vd för bil­återförsäljaren Zhongsheng Group, till New York Times.

***

Kinas nye president Xi Jinping uppmanade nyligen lokala myndigheter att köpa inhemska bilmärken. Trots stigande försäljning lever många kinesiska tillverkare på konstgjord andning. Enligt Forbes kan upp mot 65 procent av Geelys nettovinst i fjol härröras till subventioner och billig mark.

Konkurrensen har blivit så tuff att inhemska tillverkare expanderar utanför Kina. Chang’an Automobile har redan börjat bygga fabriker i utlandet, och räknar med att 30 procent av intäkterna ska komma utifrån år 2020. Geely exporterade i fjol över 100 000 bilar, vilket var en ökning med 160 procent. Även BYD och Lifan har som mål att öka andelen av intäkterna som kommer från utlandet.

Enligt McKinsey bör utländska tillverkare fokusera på lyxbilar, vars försäljning ökar fortare än marknaden som helhet. År 2020 tros över tre miljoner premiumbilar säljas i Kina, vilket vore fler än i USA. Och vad gäller just premiumbilar, så förlitar sig kinesiska kunder främst på utländska tillverkare. Enligt en färsk enkät skulle 59 procent av konsumenterna aldrig köpa en premiumbil av kinesiskt märke.

I fjol såldes cirka 800 000 lyxbilar i Kina. Audi, Mercedes-Benz och BMW stod för över 80 procent av dessa, medan Volvo med drygt 40 000 bilar stod för cirka fem procent. Även Volvos presschef Per-Åke Fröberg anser att det blir svårt att nå företagets målsättning att sälja 200 000 bilar om året redan 2015, särskilt som tillväxten nu stagnerar. Lägg därtill att tyskarna varit här i årtionden, och redan säljer till Kinas myndigheter.

Något att hålla ögonen på är Tesla, som i vår öppnar en stor butik för elbilar i Peking. Bilarna, som kostar från 400 000 kronor och uppåt, lägger ihop lyx och miljö. Det är en affärsidé som Ray Jing menar är mer intressant än Saab.

– I dag finns främst två kundgrupper som vill köpa elbilar. Den ena vill ha så billiga bilar som möjligt, och den andra vill skryta med något dyrt. Det kommer säkert ta minst tio år innan Kinas medelklass vill köpa medeldyra elbilar i någon större utsträckning. l

Kinas bilmarknad

* I fjol sålde amerikanska General Motors 2,84 miljoner fordon i Kina, en ökning med 11 procent. Volkswagen kom god tvåa med 2,81 miljoner, och en ökning med hela 24,5 procent.

* General Motors sålde i fjol 14,7 procent av alla bilar i Kina. Tyska märken stod sammanlagt för 19,3 procent av marknaden.

* På grund av politiska motsättningar minskade samtliga japanska biltillverkares försäljning i Kina under fjolåret. Nedgången har fortsatt i år.

* Fortfarande säljs tre gånger fler nya bilar än begagnade i Kina, men enligt China Automobile Dealers Association kommer det säljas lika mycket begagnat som nytt senast år 2020.

* 2001 ägde färre än 20 miljoner kineser bil. 2011 var siffran 110 miljoner. 2011 var också första gången på 14 år som bilköpen ökade mindre i Kina än i USA.

* Enligt LMC Automotive kan Kinas bilfabriker redan nu tillverka 10 miljoner fler bilar än vad de gjorde i fjol, vilket motsvarar 36 procents outnyttjad kapacitet.

Volvo i Kina

* Under 2012 sålde Volvo Personvagnar drygt 40 000 bilar i Kina, vilket var en minskning från 47 000 bilar året innan. Under 2013 siktar man på att öka försäljningen i Kina med 8 procent.

* Med Kina som ny hemmamarknad vill Volvo globalt bygga 800 000 bilar om året till 2020. I fjol sjönk dock Volvos globala försäljning med 6 procent, till 421 000 bilar.

* I mars i år sade Volvos nya vd Håkan Samuelsson att företaget går med förlust och har två år på sig att vända siffrorna, utan några extra pengar från Geely. Bara i år ska kostnaderna minskas med 1,5 miljarder kronor och 1 000 tjänster ska bantas.

* Åren 2012–2017 ska tio nya Volvo-modeller lanseras på den kinesiska marknaden. I Chengdu ska nya Volvo S60L byggas, och senare även XC60-suven.

* Vid årsskiftet ska ett nytt forskningscenter med 200 ingenjörer öppna i Göteborg. Där ska ett nytt samriskbolag mellan Geely och Volvo bygga delar och en ny plattform.

* Genom centret i Göteborg får Geely tillgång till Volvo-teknik, vilket Geely från början sade inte skulle ske. Över hälften av de anställda kommer vara kineser.

Jojje Olsson

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom