Konsumtionen faller i Kina
I början av januari handelsstoppades Apples aktie, efter att företaget för första gången på över 15 år nedjusterat försäljningsprognosen för kommande kvartal. Vd Tim Cook framhöll som främsta orsak att man inte kunnat förutse ”magnituden av försämringen av Kinas ekonomi”.
Cook har satsat hårt på Kina. Redan 2013 uttryckte han sin förhoppning om landet som Apples största framtida marknad. Men såväl USA som Europa är fortfarande större, och i fjol föll försäljningen av Iphonemobiler på den kinesiska marknaden med hela 13 procent. Detta beror dels på att Apple har tappat mark till inhemska konkurrenter som Huawei och Xiaomi. Men det återspeglar också en minskad tillväxt av den kinesiska konsumtionen.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här