”Köp Skanska och NCC”

2017-06-13 22:00

Golvets vänner oroar sig över att de första tecknen på risk-off har setts på de amerikanska börserna. Efter fredagens nedställ i techaktier är det många som misstänker att det är startskottet på en sektorrotation till mer defensiva aktier.

– År 2000 var en klassisk it-bubbla med höga p/e-tal. Så är det inte nu. De tongivande FANG-bolagen som drivit upp ­USA-börserna har exempelvis inte anmärkningsvärt högt p/e-tal, med undantag för Amazon. Dagens bubbla handlar i stället om den väsentligt högre skuldsättningen i såväl företag som stat och konsument. Det har eldat på efterfrågan i väldigt stor utsträckning, säger ett glas rosévin på Luxor i Split.

– Det spelar ingen roll att många stor­bolag sitter på jättekassor. När – inte om – kreditkranen stryps så kommer obönhör­ligen efterfrågan vika även för dessa bolag.

En veteran jämrar sig över att så gott som allt värderats upp i de senaste årens börsfest. Bristen på intressanta contrarian-case är närmast total.

– Skogscasen i Holmen och SCA är passé och erbjuder inte längre någon säkerhetsmarginal. Konsult- och bemanningsbolag som var helt bortglömda häromåret har rusat och är inte billiga på normaliserade marginaler. Om något så ska man nog titta på börsens vindbolag som har motvind nu, men har framtiden för sig. Importerande detaljhandlare som gynnas av att kronan börjat stärkas gentemot dollarn är också värda att syna, säger en tartelette med lemon curd på Nosh and Chow som är mer selektiv än på länge.

Alla har kunnat följa bristerna i, och kraven på reparationer i, det amerikanska vägnätet och i övrig infrastruktur näst intill i realtid under den amerikanska presidentvalskampanjen.

– Få vet om att samma sak riskerar att hända här, konstaterar en Audi TT Sportster i murillobrun läderklädsel. Bolag som Skanska och NCC har enorma beställningar att beta av när allt från broar och vattentorn till 40–50-åriga bostadshus ska renoveras inom de närmaste tio åren, säger en samlare av samtida nordisk konst.

Behöver vi tillägga att sportbilen från Audi utnyttjat den senaste tidens kursfall till att gå lång i båda de stora bygg­bolagen?

I Göteborg håller hamnkonflikten mellan Hamnarbetarförbundet och A.P. Møller-Mærsk-ägda APM Terminals på att fullständigt spåra ur. Nordens största containerhamn förblir sannolikt lamslagen åtminstone till sista juni, då APTM:s nuvarande spegellockout som svar på Hamnarbetarförbundets strejk löper ut. Tecknen på en lösning bortom det lyser ännu med sin frånvaro.

– Hamnfyran har isolerat sig i ett hörn där deras kassa snabbt sinar. Arbetsgivarsidan har fått nog, och kommer låta det här eskalera för att en gång för alla få slut på förbundets möjlighet att frångå fredsplikten och kidnappa godsflödena. Att Transport, som har kollektivavtalet för hamnen men bara en minoritet av de anställda, är villiga att ställa sig bakom Hamnfyrans nuvarande stridsvilja är långsökt, säger en försommarlunch i Rosendals Trädgård, och fortsätter:

– SKF och Volvo-koncernen kan självklart hantera situationen genom att ställa om i sina globala flöden. Värre är det för råvaruexportörer som SSAB och Stora Enso, där konkurrenspositionen försvagas över en natt, samt för detaljhandlare som Kappahl och Lindex. Störnings­effekterna kommer smygande redan i sommarens delår.

Vad var det de sa?

Skaldjuret: Healthcap-ägda biotechbolaget Bone­support har godkänts för notering på Nasdaq Stockholms huvudlista och första handelsdag beräknas bli den 21 juni. Inga nyheter för den som lyssnade på en ostronplateau Speciale de Royale på restaurang Sturehof i december.

Supportern: En åskådare på DIF-dagen vid Kaknäs i september lade sig tjock i Holmen efter SCA:s besked om uppdelningen av bolaget. I måndags avskiljdes rätten till Essity i SCA-aktien och Holmen har klättrat drygt 30 procent på börsen sen DIF-dagen.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet