Lis imperium

Geelys ägare Li Shufu vill bygga ett fordonsimperium. Men expansionen sker samtidigt som Kinas myndig­heter slår ner mot storföretag som gör förvärv i utlandet.

Våren 2011 bestod Volvos fabrik i Chengdu framför allt av en 600 000 kvadratmeter stor leråker som höll på att plattas till. Där skulle 5 000 arbetare anställas för att bygga 100 000 bilar om året. I Sverige var oron redan utbredd för vad den nya ägaren Geely skulle innebära för Volvo. Inte nog med att kineserna kunde lägga beslag på tekniken. Det verkade nu även som om själva produktionen skulle flytta till Kina.

Sju år senare står det utom tvivel att partnerskapet lett till lysande resultat. I fjol sålde Volvo 572 000 bilar, vilket är en ökning med 72 procent sedan 2009, året innan Geely förvärvade Volvo. Under Geelys ägo har antalet Volvoarbetare i Sverige fördubblats till 21 000 och mer än fördubblats i belgiska Gent till 5 000. Fjolårets vinst på 1,75 miljarder dollar var ett nytt rekord för Volvo. Vidare har 11 miljarder dollar investerats i teknologi och nya fabriker.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco