Lugnet bedrar

Aldrig har Volvo Cars sålt så många bilar som nu – och uppför sig alltmer som ett börsbolag. Affärsvärlden synar förberedelserna inför en even­tuell listning.

Kraxande fiskmåsar från den västsvenska skärgården flaxar in över Torslandafabriken. Deras utsikt – en så gott som tom personalparkering. Vanligtvis jobbar drygt 6 000 människor här. Inte denna julidag. Men det beror inte på brist på efterfrågan. Kunderna står på kö.

På den utmanande USA-marknaden såldes 43 procent fler Volvo-bilar i juni i år jämfört med året innan. Suvarna XC60 och XC90 är modellerna som säljer bäst. Men kunderna får vänta, för tillverkningen i Torslanda ligger nere i fyra veckor. Det är svensk industrisemester hos den kinesiska biltillverkaren. Först den här veckan, måndagen den 15 augusti, inleddes produktionen igen. Förra Volvo-vd:n Stefan Jacoby ogillade det långa sommaruppehållet, men hann inte ändra på det innan han avskedades. Den nuvarande vd Håkan Samuelsson, som steg in 2012, har fått finna sig i uppehållet. Tillfälligtvis, bör det tilläggas.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här