Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Många risker i Veoneer”

2019-05-29 18:00

BÖRSGOLVET.

"Sell in may and go away” har återigen visat sig stämma alltför väl och har orsakat huvudvärk hos flera av Golvets vänner.

– Det känns nästan som att det blivit en självuppfyllande profetia, pustar en Hermès-scarf som på allvar överväger en långsemester från börsskärmen ända till älgjakten.

I ett litet sällskap på Nybrogatan 38 rasade nyligen livliga diskussioner om Autoliv-avknoppningen Veoneer.

– Det unika är hur synen på bolaget går i sär. Jag har aldrig under mitt 38-åriga liv i finansbranschen varit med om att åsikterna kring ett bolag skiljer sig så starkt åt. Vissa tror att teknologin är en succé, men många misstror hela caset. Det ska ju vara ett tillväxtbolag med hög teknologihöjd, men finns tillväxten? Hur ser bilbranschen ut om tre år? Det vet man inte. I Veoneer får du betala för både branschrisk och teknikrisk – och det är oklart var lönsamhetspotentialen finns. Addera nu även en balansräkningsrisk ovanpå det och jag ansluter mig till björnligan, säger en honungsglacerad vårkyckling.

En konservativ investerare som fortfarande kallar Spotlight för Aktietorget tycker sig ha hittat ett bra case på marknadsplatsen.

– Axkid som tillverkar bilbarnstolar är ett högintressant tillväxtbolag med fin bruttomarginal. Kombinationen tvåsiffrig tillväxt och svarta siffror är man inte direkt bortskämd med på Aktietorget. Och jag skulle inte bli förvånad om Thule försöker lägga vantarna på bolaget. Bilbarnstolar vore ett naturligt expansionsområde för dem, säger ett glas Barolo Falletto.

Ica handlas nästan dagligen på nya rekordnivåer och blankarna svettas floder, men alla på kortsidan ger inte upp.

– Vad som alltid fascinerat mig är hur branscher som står inför ett strukturellt hot ofta får glänsa på toppen, precis innan det bär utför med kraft. Kom ihåg pappersbolagen kring millennieskiftet som inte såg hotet från internet, eller klädhandlarna före finanskrisen som inte oroade sig över e-handeln. När jag ser Ica printa nya highs kan jag inte låta bli att tro att vi just nu upplever peak traditionell dagligvaruhandel, säger ett chambre séparée på Hide i London.

En rivig whiskey sour vill vara där det händer – när det händer. Efter buden på Acando och Oriflame är frågan var nästa budpremie ska hämtas hem.

– Nu när kronan är så pass svag kommer vi att få se fler utköp från börsen. Jag befarar att det är våra fina svenska mjukvarubolag som köps ut. Det skulle vara en stor förlust – för de är framtiden för svensk industri. Men även bettingbolagen ligger nära till hands. Valutaläget gör det mer alarmerande än vanligt, framför allt amerikanerna har en helt annan köpkraft med nuvarande dollarkurs, säger den snart tömda flaskan.

En Mulberry Trout på kosläpp återkommer till familjen af Jochnicks synnerligen vältajmade börsnoteringar och utköpsmanövrar.

– Det är inte så lite ’Stockholmsbörsen som svängdörr’ över familjens agerande, men de svenska institutionsleden är fulla av feta kor, lätta att valla runt som en hjord om du skapar minsta lilla osäkerhet eller konfliktyta. De sätter NCAB dyrt inför en halvledarsvacka och försöker sig på en leveraged buyout av Oriflame på flerårslägsta. Man kan inte kritisera familjen för brist på opportunism, men jag är mer imponerad över den mer långsiktiga nybyggarandan de uppvisar kring Medicover, vars Indien-expansion kan bli början på nästa Oriflame-resa.

Ord och inga visor ifrån Golvets vänner. Det börjar bli hög tid för sommarbete...

Vad var det de sa?

En gulfenad tonfisk på Noi: lyfte i mitten av april fram förhoppningsbolaget Glycorex som ett köpcase. Nya intäktsben talade för kursuppgång. På bara en dryg månad har aktien rusat 40 procent efter ett starkt första kvartal och efter att bolaget presenterat kliniska resultat kring nya produkten universell blodplasma.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom