”Mer speedos på sydliga breddgrader”

För 150 år sedan gick det åt tio meter tyg till en baddräkt. På 1980-talet solade både kvinnor och män med bar överkropp. Hur mycket hud som visas på stranden varierar genom historien och regioner.

Starka färger, stora logotyper och en blinkning till 1980-talet. Så sammanfattar Philip Warkander, doktor i modevetenskap vid Lunds universitet, sommarens badmode. Även om längden på männens ofta löst sittande badbyxor kan skifta och skärningen på kvinnornas baddräkter och bikinis variera, så har badtrenderna varit förhållandevis konstanta de senaste åren. Kanske för att säsongen är kort, gissar han. Om man studerar badmodet ur ett historiskt perspektiv blir skillnaderna dock större och präglar varje epoks rådande normer.

– Under perioder med annan moral har den badande kroppen täckts, medan den numera oftare blottas, säger Philip Warkander.

I dag är kvinnors badkläder i hög grad mer åtsittande och avslöjande än männens, som oftast liknar vanliga shorts. Men även badkläder för män har blivit både kortare och tajtare på senare år. Längre bakåt i tiden har mäns och kvinnors strandklädsel inte alltid skilt sig nämnvärt åt. Tack vare att det under andra halvan av 1800-talet gavs ut allt fler modejournaler i Sverige kan man få en bild av hur folk, i synnerhet kvinnor, var klädda på stranden.

Ofta bestod dam-baddräkten av en långärmad överdel med halvlång kjol över knälånga byxor, i kraftigt ylle- eller bomullstyg. Den skulle bäras till ett par rekorderliga svarta strumpor, badskor och hatt. Enligt modetidningarnas mönsterbeskrivningar gick det åt tio meter tyg till en baddräkt, vilket säger något om sim-vänligheten. Före förra sekelskiftet var bad också förknippat med tvagning och hälsa snarare än nöje. Den första trikåbaddräkten var i bomull och lanserades under de första åren på 1900-talet. Det var också då, runt 1910, som män och kvinnor började umgås och bada på samma stränder. Många bar tunnare, tvärrandiga trikåbaddräkter med bara armar och ben.

– Det kallades lite nedsättande för gemensamhetsbad och ansågs skandalöst. När trikåbaddräkterna blev blöta var de ganska avslöjande. Dessutom uppmärksammades en del män bada med bar överkropp, vilket ansågs olämpligt tillsammans med kvinnor, säger Marianne Larsson, intendent vid Nordiska museet och författare till boken Män i baddräkt.

På 1920-talet började konfektionssydda baddräkter bli vanligare, i samma veva som det blev mer accepterat för kvinnor och män att bada tillsammans på stränderna. Det kallades då familjebad och plötsligt producerades stora mängder badattiraljer som parasoller, badmössor, bollar och strandleksaker. Männens och kvinnornas baddräkter såg då fortfarande ungefär likadana ut. Unisex-modellerna fortsatte in på 1930-talet. Då blev det modernt med solbränna, vilket ledde till smalare axelband och baddräkter med hål på sidorna. Det var först på 1940-talet i och med andra världskriget som män började bära enbart badbyxor – en konsekvens av att man ville spara in på yllet som då hade ersatt bomullen i baddräkterna.

Nästa brytpunkt för badmodet kom på 1960-talet med syntettyger och tryckta mönster. Det var också decenniet då den moderna bikinin slog igenom, även om tvådelade baddräkter hade funnits i 30 år. Efter sjuttiotalets badbyxor med höga midjor och mer klädda bikinis blev det trendigt att visa så mycket hud som möjligt. På 1980-talet var det därmed många kvinnor som slängde bikiniöverdelen och solade topless. Det var också ett uttryck för kvinnlig frigörelse, samtidigt som männens badbyxor blev minimala och tighta.

– Numera har retrobad­dräkterna delvis kommit igen och på ­herrsidan har badshortsen det senaste decenniet gått från att vara långa surfshorts till kortare varianter, säger Marianne Larsson.

Trender inom badmode varierar globalt, även inom Europa finns vissa nationella skillnader. Män i norra Europa har längre ben och mer löst sittande shorts. I Italien och Spanien är vanligt med kroppsnära speedos.

– Kort sagt handlar detta om olika sätt att förstå och definiera manlighet. Detsamma gäller kvinnors badmode, även om det inte är lika stora skillnader som för männen, säger Philip Warkander och tillägger:

– Personligen tycker jag att det sydeuropeiska är snyggare och hoppas därför på mer speedos även på nordliga breddgrader.

När män och kvinnor sågs bada tillsammans i lätt genomskinliga trikåbaddräkterna på 1910-talet förfasades allmänheten. De senaste åren är det i stället burkinin, badplagget som täcker allt utom händer, fötter och ansikte som skapar debatt. Samtidigt är det sällsynt att kvinnor solar och badar topless på allmänna platser.

– Modet är föränderligt, men att vi skulle återvända till 1800-talets otympliga badkostymer är kanske inte så sannolikt. Jag tror att badmodet kommer att fortsätta pendla mellan mer och mindre naket, säger Marianne Larsson. ❋

Speedos

Den tajta badbyxan har på sina håll förlorat sin koppling till varumärket Speedo som ägs av Torsten Janssons dotterbolag New Wave Mode AB. Bolaget, som säljer en rad olika badkläder och simprylar, fyller 90 år i år och en av de globala kampanjerna går ut på att vem som helst kan bära speedos.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco