Ny guldålder för champagne

Torrt, småskaligt och hållbart. Det är rådande champagnetrender på Paris vinbarer.

En kostymklädd ung man står bakom bardisken och öppnar en champagneflaska från familjeföretaget Agrapart & Fils. Det är en Grand Cru gjord på druvan chardonnay – odlad, pressad och buteljerad på gården. Han häller upp i två champagneglas, lyfter det ena och andas in. Sedan snurrar han vant runt drycken i glaset och sätter det återigen under näsan.

– Den är mineralig och påminner med sin rökighet om ett burgundiskt vitt vin, säger han.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco