Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Ny miljardaffär för Volvo”

2019-05-15 18:00

På Volvo Trucks huvudkontor på Hisingen står lastbilstillverkarens Vera vid entrén. Vera är en självkörande lastbil, som utseendemässigt påminner om en hybrid mellan en racerbil och en gigantisk automatiserad gräsklippare. Mikael Karlsson, på affärsområdet Autonomous Solutions, är en av fem finalister i tävlingen Årets Intraprenör, som anordnas av rekryteringsföretaget Talentia, då han har drivit igenom Veraprojektet inom Volvokoncernen. Motiveringen: ”Med uthållighet och fokus har projektet på kort tid gått från science fiction till implementation.”

Lastbilen Vera är en del av en automationslösning som lastbilstillverkaren försöker introducera för i första hand kunder som är i behov av repeterbara transporter ovan jord, alltifrån hamnar till stora logistikområden.

– Jag brukar jämföra det med en skidlift. För att en lift ska kunna transportera människor upp för berg måste det finnas bra underlag. Det krävs också en del personal för att driva liften och på samma sätt är det med automationslösningar. Vi investerar där det finns underlag, men det måste också finnas personal, teknik och fungerande system, säger Mikael Karlsson.

Vera är ett självkörande fordon utan förare med ett datorsystem som ska se till att fordonet tar sig fram på ett säkert sätt från A till B. En central del av systemet är kontrolltornet, från vilket övervakning och styrning av transportflödet äger rum.

Hur stort kan det här bli inom två år?

– Vi är i en S-kurva nu och ganska tidigt i implementeringen. Men marknaden är enormt stor. Vi har en lång lista med kunder som vill skala affären med oss, och vi tror att det på sikt handlar om en miljardindustri.

I Sverige råder enorm förarbrist men Mikael Karlsson tror att om man installerar den typen av teknik på repeterbara sträckor så får förarna en bättre roll på sikt. Och tekniken började han utveckla i ett litet team 2015.

– Vi började med tanken att alla traditionella kostnader skulle vara noll – föraren, bränsle och försäkring – som vardera står för cirka en tredjedel. Utifrån det kom vi fram till vilken teknik som krävdes. Att lastbilen måste köra långsammare öppnade för att den kan gå på elektricitet och så vidare.

Är det Volvo Trucks nästa tillväxtmotor?

– Det är inte jag rätt person att uttala mig om, vi får se. Men tanken är att detta på sikt ska bli en miljardaffär.

Hur många Vera finns det och hur många kunder har ni?

– Det är ingenting jag kan gå ut med i dagsläget, men vi har en lång lista med kunder som är intresserade.

Helene Rothstein

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom