Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Reservdelsmiljardären

2013-02-26 21:00

Biltema växer kraftigt och firar samtidigt 50-årsjubileum. Den egensinnige grundaren entreprenören Sten Åke Lindholm, är god för över 8 miljarder kronor, enligt Affärsvärldens uppskattning.

När Biltemas grundare Sten Åke Lindholm tog en sväng på Clas Ohlson eller Jula förr om åren svepte han med blicken över hyllkanterna och jämförde priserna med den egna kedjans.

– Han hade allt i huvudet, antal artiklar Biltema har och har haft, och priserna in i minsta detalj, på artikelnivå. Det är helt obegripligt, säger en person som har jobbat med Lindholm.

Och han kände inte bara till utpriset. Även Biltemas inköpspris och marginal kunde den nu 72-årige Lindholm utantill, enligt källan.

Biltema – som säljer reservdelar, biltillbehör, verktyg och allt möjligt annat – expanderar nu kraftigt samtidigt som företaget firar 50-årsjubileum. Kedjan har drygt 100 varuhus i Norden och omsätter mer än 8 miljarder kronor, enligt bolagets egna uppgifter.

– Vi är inne i vår största expansionsfas någonsin just nu, säger Olof Fransson, vd för Biltema i Sverige.

Samtliga varuhus är helägda, de butiker som tidigare drevs som franchise har köpts tillbaka. Fram till 2016 planerar bolaget att öppna 66 nya varuhus, varav 39 i Sverige. Koncernens värde ligger enligt Affärsvärldens beräkningar kring 8 miljarder kronor, baserat på värderingen av andra detaljhandelskedjor.

Biltemakungen Sten Åke Lindholm beskrivs av människor som känner honom som en fantastisk entreprenör med en komplex personlighet. Oerhört omtänksam mot dem han uppfattar som lojala, skoningslös mot dem han ser som motståndare eller illojala.

– Han kunde undra hur det var med fru och barn. Om han hört att barnen skulle ha prov i skolan kunde han ringa och fråga hur det gått, säger en före detta medarbetare.

Samtidigt sägs Lindholm vara misstänksam och rädd att bli lurad. Om någon medarbetare hamnar på svarta listan är han inte nådig mot vederbörande och då är det bara för den utsatte att säga upp sig.

– Han kan plötsligt vända sig emot någon och ta fram allt som talar emot den personen. Och ingen vågar säga emot. De som säger emot försvinner ut, säger den före detta medarbetaren.

Periodvis har det varit strömhopp från toppositionerna i företaget. Till exempel förbrukades inte mindre än fem vd:ar under åren 2003–2004. En vd, Jan Cedergren, satt bara några veckor.

– Det finns nog någon som har slagit tvåveckorsrekordet. En person som har fått jobbet men aldrig börjat, säger en tidigare anställd.

Så här förklarade Sten Åke Lindholm själv turbulensen för Affärsvärlden 2004:

– En kille ville ha jobbet men klarade inte av det. Då började vi leta professionellt efter en ny. Sedan tog vi in en person till under en kort tid men vi var hela tiden ute och letade efter någon som hade handelserfarenhet. Och som begrep sig på handel. Det fick ta ett halvår, sedan kom nuvarande vd:n Per Thelin.

Per Thelin satt dock bara kvar i elva månader.

Flera medarbetare som åkt ut har sagt till pressen efteråt att de inte fått reda på varför, till exempel den tidigare varuhuschefen i Haninge, Kjell Swensson, som drev varuhuset som franchisetagare. År 2004 fick han ett halvår på sig att avveckla verksamheten. Enligt Swensson var det för kort tid och han gick i konkurs.

– Uppsägningen kom som en blixt från klar himmel. Jag fick ingen förvarning eller förklaring. Om jag fått fortsätta ett par tre år hade jag kunnat betala tillbaka alla skulder och sälja tillbaka varuhuset till Biltema, säger han.

Kjell Swensson säger att varuhuset gick bra och att han hade lyckats öka omsättningen rejält.

En källa uppskattar att hälften av alla toppar som slutat fått sparken medan hälften har sagt upp sig. Men uppsägningarna går lugnt till.

– Han ger inte folk sparken öga mot öga. Det är alltid en ”bödel” som gör det. En advokat ringer upp och säger att det finns ett papper att skriva på, säger den tidigare medarbetaren.

– Det är en fantastisk kille. Han är mycket skicklig och hans affärsmannaskap är helt suveränt. Det är synd att han inte kan sansa sig och hålla sig till en inre krets av ledning som kan hjälpa honom. Det har sannolikt kostat honom mycket stora summor, säger en person som jobbat på Biltema.

En annan person beskriver det som att de som får vara kvar år efter år känner sig som vinnarna i tv-programmet Robinson.

Sten Åke Lindholm sägs gärna hålla en låg profil även i andra sammanhang. När han var ute och reste tillsammans med chefer från firman hälsade utlänningarna inte sällan först på någon annan än den tystlåtne, korte mannen. Samtidigt påstås han vara en stark och karismatisk person när han väl vill tala med någon.

– Han är lite som Howard Hughes, som byggde världens största träflygplan och sägs ha varit en av förebilderna till Orson Welles film Citizen Kane. Alltså en person som är väldigt förmögen och vill gömma sig undan. Och en person som det därför uppstår många myter om, säger Håkan Wasén, före detta reporter på Östgöta Correspondenten som har intervjuat Lindholm flera gånger.

Östgöta Correspondenten, lokaltidningen i Linköping, har ofta rapporterat om bråk runt Biltema. Strid med facket, en utelåst fackbas, en portad avdelningschef, övervakning av personalen och otaliga uppsägningar.

Biltemas födelse är dock något av en solskenshistoria. I början av 1960-talet jobbade Sten Åke Lindholm som mekaniker på regementet i Linköping och tyckte att reservdelarna var hutlöst dyra. Endast 22 år gammal grundade han år 1963 en postorderfirma. Han förstod att köpa direkt av tillverkarna och därmed hoppa över mellanhänderna.

– En av de största produkterna i början av hans karriär var Hella extraljus. Det var populärt med dem då så han körde sin Volvo Duett ner till Spanien och köpte ett parti, säger personen som tidigare jobbat med Lindholm.

Med åren blev inköpsresorna, bland annat till Kina, otaliga. Ibland svajade produkternas kvalitet och det talades ett tag om ”Biltemakvalitet”, men grejorna sägs ha blivit bättre med åren.

Lindholm drev firman från en hyrd källarlokal i Majelden i Linköping och det första varuhuset öppnade han också där. Det finns historier från begynnelsen om avgassystem som fick tråcklas ut genom fönstret.

Själv körde Lindholm snart runt i en röd Porsche, vilket imponerade på jämnåriga. Han hade växt upp i Kölefors utanför Linköping och i början anställde han helst personer därifrån eftersom han litade på dem, enligt en källa.

Våren 1967 gifte sig Lindholm och samma år fick paret en dotter. Men äktenskapet slutade i skilsmässa år 2000. Dottern var aldrig aktuell för en post i företaget, men äger numera alla varuhusens fastigheter, enligt en annan källa.

Lindholm pratade vare sig om dottern eller om frun på jobbet, enligt en källa, trots att han omtänksamt frågade om andras familjer.

Sakta men säkert byggde Lindholm upp bolaget – utan lån. Han ska ha sagt: ”Man kan inte köpa något som man inte har pengar till” och ”ingen ska någonsin kunna sätta sig på mig”. Bolaget sägs fortfarande vara obelånat.

År 1976 nådde Biltemas omsättning 25 miljoner kronor, drygt 115 miljoner i dagens penningvärde, och Biltema flyttade till nya lokaler. Sex år senare öppnade Lindholm det första varuhuset utanför Linköping, då i Norge.

Han var stark, envis och kompromisslös. När han blev stämd för att ha direktimporterat gav han sig inte utan drev fallen genom rättsapparaten.

– Hans sätt att protestera är alltid personligt. Han drog sig aldrig för att ta strid när han ansåg sig ha rätt, till exempel i rätte­gångar mot andra företag, säger den före detta journalisten Håkan Wasén, som har bevakat många av processerna.

På 1990-talet sålde Lindholm majoriteten av Biltema till den så kallade skalbolagskungen Seth-Roland Arnérs bolag Promark och köpte senare tillbaka aktierna, enligt Göteborgs-Posten. Enligt tidningen var hjärnan bakom affären skatteexperten Göran Grosskopf.

Det var Grosskopf som hjälpte familjerna Rausing och Kamprad att flytta ägandet i Tetrapak respektive Ikea utomlands. På 1990-talet skapade han en liknande konstruktion åt Lindholm. Biltema ägs i dag av ett holländskt bolag som kontrolleras av en stiftelse som i sin tur Sten Åke Lindholm står bakom. Göran Grosskopf har åtminstone tidigare varit ordförande för det holländska bolaget. Affärsvärlden har inte lyckats nå Göran Grosskopf för den här artikeln men 2004 beskrev han Lindholm så här för ­Affärsvärlden:

– Man ska vara klar över att Lindholms styrka är koncept, produkter och sortiment, men inte administration och organisation, vilket bland annat gjort att de områdena tidigare fick för låg prioritet.

I slutet av år 1999 flyttade Sten Åke Lindholm till Lausanne i Schweiz där även Ikea-grundaren Ingvar Kamprad bor. De två, vars historier liknar varandra, sägs även träffas ibland.

Sommaren 2000 slutade Lindholm som vd för Biltema, men han fortsatte att styra koncernen med järnhand. Östgöta Correspondenten kollade en månad år 2003 och fann att Lindholm var i Sverige alla vardagar, utom en. Resultatet blev att Biltema, som var en stor annonsör i tidningen, slutade annonsera.

Flera källor pekar även på tidningens rapportering om Biltema som en av anledningarna till att bolaget flyttade både huvudkontoret och centrallagret från Linköping till Helsingborg respektive Halmstad i mitten av 00-talet. Biltema uppgav dock att det berodde på att Öresundsregionen var attraktiv. Fortfarande står lokalen i Linköping tom med skyltarna kvar på taket. Varför den inte säljs, tycks ingen veta.

– Det är inte alltid rationella skäl som ligger bakom. Nedläggningen av postorderverksamheten var inte heller enbart betingad av företagsekonomiska skäl. Lönsamma företag är som bedövningsmedel. Man kan tillåta sig att driva företaget på ett sätt som man annars inte kan göra, säger en person som tidigare jobbat med Lindholm.

Biltemagrundaren lade år 2003 ner postorderverksamheten efter en schism med Åke Orrhagen som drev den. Orrhagen avböjer att kommentera saken.

Sten Åke Lindholm har, via Sverigechefen Olof Fransson, också avböjt att bli intervjuad för den här artikeln. Affärsvärlden intervjuade dock, som nämnts, Lindholm år 2004. Då berättade han bland annat varför en börsnotering av Biltema inte är intressant.

– Vid sidan av börsen är vi helt oberoende av aktiekurser. Vi kan jobba lugnt och sansat och expandera i vår egen takt. I 40 år har vi inte brytt oss om vad som hänt i omvärlden, sade han.

Att skaffa kapital via börsen avfärdade han som en kortsiktig lösning:

– Vi har inget behov av att sitta i knä på börsen, att efter varje kvartal få en jädra negativ press om det inte har gått bra.

Men bra har det gått under de nu 50 åren, så där har börsen gått miste om en verklig godbit. Sten Åke Lindholm har plockat ut stora pengar ur bolaget genom åren. År 1998 tog han till exempel ut en halv miljard kronor, enligt Östgöta Correspondenten, och år 2005 plockade det holländska ägarbolaget ut nästan en halv miljard kronor ur det svenska dotterbolaget – nästan hela den ackumulerade vinsten.

Kraftig expansion

Antal varuhus i Norden: 102 stycken. Numera är de helägda, tidigare har de delvis drivits genom franchise.

Omsättning: Mer än 8 miljarder kronor.

Expansionsplan: Åren 2012–2016 planerar Biltema att öppna 66 nya varuhus i Norden, varav 39 i Sverige.

Belåning: 0 kronor, enligt Affärsvärldens källor.

Antal artiklar: Fler än 18 000.

Källa: Affärsvärlden, Biltema.

Tre stridsflygplan i Biltemas fordonspark

Namn: Sten Åke Lindholm.

Ålder: 72.

Familj: Dottern Christina Dieker.

Bor: Lausanne i Schweiz, sommarhus utanför Linköping.

Åstadkommit: Grundat och byggt upp kedjan Biltema.

Förmögenhet: Biltemas värde plus uttagna utdelningar. Uppskattningsvis 8–10 miljarder kronor.

Intresse: Flotta bilar och flygplan. Han ägde tidigare tre stridsflygplan från andra världskriget, två brittiska Spitfires och en amerikansk Mustang. Men ett av Spitfireplanen störtade sommaren 2010. Bolaget äger även en affärsjet av modellen Cessna 525A Citationjet CJ2.

Birgitta Forsberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom