Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Så seglar du som en Wallenbergare

2011-07-16 07:00

Det finns en tydlig hierarki i näringslivet även i segelbåten på sommaren. Eller snarare: speciellt då. De verkliga essen rynkar på näsan åt smaklösa plastbåtar och klyver i stället vågorna i gamla träbåtar.

<p>I början av juli styrde Jacob Wallenberg åter sin 72 år gamla träbåt Regina i Gotland Runt, eller ÅF Offshore Race som tävlingen heter numera. Den här gången gick starten mitt i huvudstaden, vid Galärvarvet.</p> <p>Och han är inte ensam bland näringslivstopparna om att segla skönheter av trä. Andra träbåtsägare är Peder Sager Wallenberg, riskkapitalisten Kristoffer Melinder samt familjerna Salén, Kahm och Drakenberg. Och träbåtarna får allt mer uppmärksamhet.</p> <p>- I Sverige är vi, som jag ser det, sist i en trend där man uppskattar träbåtar, särskilt seglande träbåtar. Det är bara att gå till Finland. I Helsingfors är det väldigt populärt i betydligt yngre åldersgrupper att segla åttor och sexor (båtar byggda efter speciella konstruktionsregler, reds anm.) i trä. Här kan det betraktas som lite underligt och jobbigt med trä, säger Olle Appelberg, som sålde sitt livsverk, kundtidningsföretaget Appelbergs, för nästan tio år sedan.</p> <p>Själv äger Olle Appelberg havskryssaren Atena från 1953.</p> <p>- Den kan inte jämföras med de stora båtarna som de andra har. Den är knappt elva meter lång och väger 5,5 ton. Jag har ytterligare en träbåt, en liten Mälar 30:a, säger han.</p> <p>It-entreprenören Ulf Aronsson, som grundade it-konsultbolaget Init, har en träbåt i Atenas storlek, Josefin.</p> <p>Förr ägdes stora träbåtar, längre än tolv meter, i allmänhet av överklassen som ärvt dem, eller av renoveringsentusiaster. För den händige gick det att köpa en båt, vissa skulle säga vrak, för en billig peng och sedan jobba hårt. Många båtar har dock sålts till utlandet.</p> <p>- Historiskt sett har det varit svårt att hitta köpare i Sverige. Därför har båtarna ofta sålts till Tyskland och Medelhavet, och även till Finland. I Medelhavet har de här kärrorna varit värda mycket pengar och det har varit en helt annan status att ha en sto r fin träbåt, säger Henrik Kahm, skeppare på Anitra och till vardags fondförvaltare på fondbolaget FMG.</p> <p>I Medelhavet har dock den finansiella krisen numera fått intresset att svalna. Just nu är två kända svenska båtar, Agneta och Bacchant, till salu utomlands för 11 miljoner kronor respektive 4,4 miljoner.</p> <p>I Sverige har priset på stora träbåtar stigit på senare år, enligt tidningen Segeljakten. Men ägarna har samtidigt fått lägga ner mycket kapital på att renovera båtarna och det är inte säkert att de kan få igen de pengarna om de säljer.</p> <p>Det är alltså högst tveksamt om träbåtar är en god investering. Dessutom är den svenska träbåtsmarknaden illikvid även i högkonjunktur. Det är inte ovanligt att en båt är till salu i flera år.</p> <p>Samtidigt är utbudet av gamla båtar starkt begränsat. De gamla damerna är unika och kända vid namn: Anitra, Regina, Refanut, Ballad. De initierade säger bara namnet och förutsätter att åhöraren vet vilken antikvitet det är fråga om.</p> <p>Olle Appelberg försöker nu öka intresset för träbåtar genom att ordna ett antal kappseglingar för dem, Baltic Classic Circuit där bland annat Gotland Runt ingår.</p> <p>Och visst finns det näringslivsprofiler som faller för skönheterna. Kristoffer Melinder, partner på riskkapitalbolaget Nordic Capital, slog till mitt i värsta Lehmanturbulensen hösten 2008. Då köpte han 95:an Gerdny, som varit till salu ett bra tag. Säljaren hade först annonserat ut den för 9 miljoner kronor, men priset lär ha sjunkit till under hälften.</p> <p>- Jag tycker att träbåtar är vackra. Det är inte mer komplicerat än så, säger han utan att vilja nämna köpeskillingen.</p> <p>- Jag är en försiktig seglare, mer av en glad amatör, säger han. </p> <p>Men han är anmäld till Gotland Runt.</p> <p>De flesta direktörer föredrar dock plastbåt. Skype-grundaren Niklas Zennström har exempelvis en av världens hetaste kappseglingsbåtar, en TP52 i kolfiber. I klassen brukar han möta oljemiljardären Torbjörn Törnqvist från Genève och häromåret gjorde de upp om segern i Gotland Runt i en sekundstrid.</p> <p>- Svenskt näringsliv domineras av tekniker och kamrerer. Framför allt teknikerna är intresserade av nya prylar med så mycket utrustning som möjligt. De har aldrig varit speciellt intresserade av det som bara är vackert och ganska onyttigt, säger Olle Appelberg.</p> <p>- Det är kulturbärandet i det här som är betydelsefullt. Vem ställer ut en Hauptbyrå, som är värd runt 10 miljoner, på vintern och slänger över en presenning som dessutom blåser upp? Så gör man med båtar.</p>

Birgitta Forsberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom