SAS
SAS har lägst kabinfaktor
Tabellen under visar några nyckeltal för SAS närmaste konkurrenter samt ett amerikanskt bolag med hög fritidsreseandel. Som framgår har SAS lägst kabinfaktor av alla i jämförelsen. Kabinfaktorn visar hur stor andel av tillgängliga flygstolar som sålts. Kabinfaktorn talar däremot inte om försäljningspriset för platsen täckt kostnaderna. Så har till exempel Norwegian sålt nära 86 procent av sina tillgängliga säten men gick ändå med förlust på 2,5 miljarder kronor före skatt. SAS gjorde förra året en vinst på 2 miljarder kronor trots sin väsentligt lägre kabinfaktor än Norwegian. Förklaringen är att SAS kunde ta bättre betalt för varje resenär, vilket yielden visar. Idealet är både hög kabinfaktor och hög yield. De två måtten är också två strategiska skillnader, där lågprisbolagen arbetar på att få högsta möjliga volym medan yieldstrategin är att söka optimera priset. Hit har SAS hört även om satsningen på fritidsresenärer innebär ett ökat inslag volymtänkande.
Enligt IATA-statistik har kabinfaktorn de senaste 15 åren stigit med 10 procentenheter, vilket bidragit till den generellt ökade lönsamheten för flygindustrin. Enligt IATA ligger branschens break-even på en kabinfaktor om 66 procent.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här