Snabba ryck, nya affärer

Dagen efter i en butik nära dig – det duger snart inte längre.

När kommer Amazon till Sverige?” har varit den största frågan inom handeln sedan april år 2017. Inte om utan när, alltså. Då, för två år sedan, köpte den amerikanska e-handelsdominanten den svenska webbadressen – Amazon.se – för drygt 6 miljoner kronor av en privatperson i Stockholmsområdet. Den som knappar in amazon.se i webbläsaren hamnar dock på Amazons tyska sajt. Att Amazons höglönsamma molntjänster redan finns som tjänst och fysiskt på plats i Sverige, med serverhallar i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås, är en annan femma. Det som konkurrenterna fruktar är en e-handelsportal riktad mot svenska kunder, med svenska logistiklösningar och på svenska.

Det som talat för att Amazon skulle prioritera Sverige framför större obearbetade marknader sägs vara svenskarnas sägenomspunna datormognad. Ofta glöms då bort att Sverige är världens 23:e största ekonomi och Amazon redan har lokala e-handelsportaler i 15 av länderna högre upp på listan.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets