Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

”Spänningen är tjusningen”

2018-02-07 18:00

Efter en avstickare till ett kontroversiellt taxibolag byter Thomas Ekman ut chefsrollen på Tele2 Sverige mot vd-posten för Dustin.

Det är tisdag förmiddag i slutet av januari. Inne på Dustins showroom på Sveavägen i Stockholm bjuds de tre personer som sitter i lokalen och ­arbetar på kaffe och donuts.

Det har gått ganska fort för Thomas Ekman att identifiera sig med sin nya roll som vd för it-återförsäljaren. Han har bara varit på plats i tre veckor, men drar ändå vid upp­repade tillfällen paralleller mellan Dustin och tidigare erfarenheter. Han har därtill hunnit presentera bolagets senaste kvartalsrapport som visade en omsättning om 2,5 miljarder kronor – en ökning med 13,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Enligt Thomas Ekman har Dustin en stark period bakom sig och ”en spännande tid framför sig”. Hans plan är att fortsätta det arbete som den tidigare vd:n Georgi Ganev, numera vd i Kinnevik, påbörjade: det innebär att ”expandera bakåt och framför allt framåt i värdekedjan och bli en helhetsleverantör av it-lösningar”. Han säger att datorer kommer att vara tjänster framöver. Bakåt handlar det om att ta ansvar för tillverkningen av hårdvara med egna varumärkesprodukter. Framåt handlar det om att ta ett grepp om hela it-upplevelsen, med drift, mjukvara och återvinning av gamla produkter. Han sammanfattar det med en slags slogan:

– Vi är din it-avdelning!

För att genomföra strategin berättar Thomas Ekman att Dustin bland annat ska göra tre till fem förvärv om året, exempelvis mjukvaru- och cloudlösningar. Utmaningen blir att integrera de olika varumärkena och tjänsterna i Dustins verksamhet. Det och att förtydliga erbjudandena till Dustins olika kundgrupper, som delas in i små och medel­stora företag, stora företag och offentlig sektor samt privatpersoner, är också något han ser fram emot.

– Det gäller att vara på tå för att kunna ge bättre erbjudanden. Om man förstår utvecklingen så förstår man också vad man kan erbjuda sina kunder, säger han.

Thomas Ekman kommer från Täby där han gick tekniskt gymnasium. Han gjorde lumpen som maskinbefäl i flottan på det svenska signalspaningsfartyget HMS Orion. Sedan följde en period som reseledare i ­alperna och en tid som dammsugarförsäljare för Lux Svenska AB. Hans främsta styrka, enligt honom själv, är försäljning – en egenskap som tidigare har dokumenterats i den svenska dagspressen. Tiden som dammsugarförsäljare finns exempelvis återgiven i en DN-artikel från 1994 där Thomas Ekman blev intervjuad om sitt jobb.

– Det är spänningen som är tjusningen med arbetet. Jag vet inte vem som öppnar när jag ringer på en dörr, sa en då 24-årig Thomas Ekman till DN.

Den unge dammsugarförsäljaren hade allt som oftast trettio dagliga kundkontakter och som mest sålde han 54 stycken dammsugare under en månad. I dag säger Thomas Ekman att han är stolt över att ha varit ­Sveriges bästa dammsugarförsäljare. Han poängterar också att även om försäljning främst handlar om individuella prestationer så är det i högsta grad en laginsats. I DN-artikeln berättas att Thomas Ekman får stöd av kollegerna de dagar försäljningen går trögt. Han kommenterar den filosofin nu också.

– Alla blir bättre av att peppa varandra. Om du driver på mig så driver jag också på dig.

Vid frågan när han misslyckades senast kommer han inte på något konkret svar. Han säger i stället att om man inte kommer hela vägen fram så får man se det som ett steg till nästa lyckade försäljning.

– Ju fler dörrar jag knackar på, desto mer sannolikt att jag får ett ja.

Efter examen i ekonomi vid Stockholms universitet för snart 20 år sedan började Thomas Ekman på MTG som vd-assistent, eller så kallad Luma. I annonsen fanns en bild på hans företrädare som låg utslagen på ett bord.

– Den var provocerande, men den lockade mig. Jag fick jobba direkt mot styrelsen och koncernledningen i ett entreprenöriellt ­företag som passade mig.

Det var mitt under dotcom-eran då det startades många projekt och lades ner nästan lika många. Både MTG och koncernen Kinnevik var otroligt aktiva i företagsbyggen som Cdon och förlagan till Viaplay.

– Några blev riktigt bra men de flesta blev inte det, säger Thomas Ekman och exemplifierar med everyday.com, ett bolag som försökte vara både operatör och innehållsbolag samt skapa en egen sökmotor.

Karriären fortsatte inom Kinnevik-koncernen. Thomas Ekman blev bland annat säljchef på MTG och senare vd på Tele 2 ­Sverige i fem år, en tjänst han lämnade år 2016.

Han benämner det som en spännande tid, inte minst med utvecklingen på tekniksidan. Intresset för digitala produkter fanns tidigt och Thomas Ekman berättar hur han lusläste Dustin-katalogen som barn och hur han under studietiden ringde till en person vid namn Björn Eriksen på KTH för att ansöka om domänadresser, bland annat för domänen fest.se till Föreningen Ekonomerna Stockholms universitet, som han själv var väldigt aktiv i.

– Han satt där som en domare över internet. Vi har kommit långt sedan dess.

Som vd på Tele 2 uppmärksammades ­Thomas Ekman bland annat för att sätta jämställdhetsarbete högt på agendan. Han fick bland annat motta ett pris från Womentor för det. I dag består ledningsgruppen på Dustin av 70 procent män och 30 procent kvinnor och han förklarar att målet är att komma närmare en jämn fördelning mellan könen.

– Om man rekryterar efter kompetens så blir det oftare en jämnare könsfördelning i hela bolaget.

Thomas Ekman berättar även att han under tiden som vd ledde en ompositionering av bolaget. Bland annat togs bindnings­tiderna bort, fåret Frank introducerades i marknadsföringen och bolaget investerade i Tele 2 Arena.

Våren 2016 lämnade Thomas Ekman Tele 2. Men han har kvar en fot i Kinnevik, med ett styrelseuppdrag i Com Hem som Kinnevik äger 18,5 procent av och som nyligen har aviserat en fusion med just Tele 2.

– Det är en riktigt bra affär för alla parter, kunder såväl som ägare, säger Thomas ­Ekman.

I april 2016 började Thomas Ekman på ­Cabonline Group som partner och vd. ­Cabonline är Sveriges största transport- och taxiorganisation med taxibolag som Taxi Kurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne i sin ­portfölj.

– Jag trodde att det skulle vara lättare att lämna Kinneviksfären än det var. När man jobbat länge i en sfär blir man nästan ett med platsen.

Cabonline köptes 2015 av det amerikanska riskkapitalbolaget H.I.G. Capital och bytte då namn från det tidigare samlingsnamnet Fågelviksgruppen. Uber hade börjat etablera sig i Sverige ett par år tidigare och taxibranschen stod inför en enorm förändring.

Andreas Rosenlew som är styrelse­ledamot i Cabonline och som ingick i den grupp som rekryterade Thomas Ekman berättar att de sökte en person som hade en koppling till den digitala världen och som förstod kostnadseffektivitet men samtidigt kundupplevelsen.

– Thomas är en förändringsledare. Med human ansats, säger Andreas Rosenlew.

Enligt en källa till Affärsvärlden tvingades Thomas Ekman efter mindre än 18 månader lämna Cabonline. Han syntes sällan på kontoret och ansågs ha bristande förståelse för verksamheten. Under hans korta tid försvagades lönsamheten kraftigt.

– Cabonline har fullständigt exploderat av administrativa kostnader, säger källan.

Thomas Ekman dementerar uppgifterna och säger att han slutade på eget initiativ. Även Andreas Rosenlev tillbakavisar uppgifterna bestämt.

Till historien ska också nämnas att innan Thomas Ekman tillträdde hade P1 Dokumentär granskat de villkor som den dåvarande Fågelviksgruppens taxiförare hade. Förare berättade bland annat hur de jobbade 12–13 timmar per dag under sex till sju dagar i veckan och saknade kollektivavtal.

En annan taxiförare berättade för Expressen i december förra året att arbetsförhållandena ändrades när Cabonline tog över det företag som han jobbade för och som tidigare hette Taxi Halmstad.

– De säger till oss att tanka på ett speciellt ställe, byta däck på ett annat och liknande, för att kunna tjäna en viss procent på våra besök, sa taxiföraren Ingemar Gersson till Expressen.

Thomas Ekman säger att det var först ­efter att han tagit på sig jobbet som han hörde dokumentären och att han då förstod att jobbet skulle innebära fler utmaningar än han tänkt sig, men att det också var något som sporrade honom.

– Jag hade den ena foten i en digital gryta där vi tog in många utvecklare på kort tid och byggde om allt. Och den andra foten i en analog gryta – med tusentals förare som ska leverera varje dag och jag ville komma in och göra en insats, säger Thomas Ekman.

Numera måste åkerierna erbjuda sina ­förare kollektivavtal, eller kollektivavtalsliknande villkor, för att få samarbeta med Cabonline. Han tillägger samtidigt att ­förarna sannolikt ser fördelar med sitt arbete, ­eftersom många av dem har arbetat som taxi­förare länge.

– Vi kom en bra bit på vägen med de förändringar vi gjorde, men är inte helt framme än, säger Thomas Ekman.

Andreas Rosenlew berättar att Thomas Ekman även ledde en övergång från en app-penetration från 15 till 60 procent på alla bokningar, att han jobbat med förvärv av andra bolag, etablering i Finland och med en transformation av både varumärke och kultur på företaget. Förändringar som Andreas Rosenlew säger möttes av motstånd i vissa led även om ledningen var enad.

Enligt samma källa som ovan fanns det ett motstånd till Thomas Ekman inom ledningsgruppen och bland anställda.

– All förändring möts inte med konfetti och hallontårta, säger Andreas Rosenlew.

Efter många år inom Kinnevik och efter en avstickare på Cabonline är Thomas Ekman nu tillbaka i ett företag vars största ägare är en annan stor familjeägd aktör inom svenskt näringsliv, det vill säga Axel Johnson. Vd där är Mia Brunell, tidigare vd för Kinnevik. Thomas Ekman säger att fastän Kinnevik och Axel Johnson i huvudsak är aktiva inom olika branscher, finns det många likheter mellan de båda ägarsfärerna.

– Det görs plats för saker man vill få genomförda. Det finns en positiv dynamik mellan de dagliga kraven som börsen ställer och långsiktigheten från det familjestyrda ägandet. Det skapar bra förutsättningar för att driva och utveckla ett bolag.

Dustin bättre än index

Dustin grundades 1984 av Bo och Ulla Lundevall som sålde datortillbehör via postorder, som sidoverksamhet till sin zoologiska butik. Storsäljaren bland Dustins produkter var då färgglada disketter. Under verksamhetsåret 2016/17 uppgick Dustins nettoomsättning till 9,3 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 349 miljoner kronor. Företaget har cirka 250 000 produkter i sortimentet och är verksamt i Sverige, Danmark, Norge och Finland, med huvudkontor i Nacka, Stockholm. Den allra största delen, 90 procent, avser försäljning av produkter. Dustin vänder sig framför allt mot företag, och privatpersoner står för cirka 7 procent av försäljningsvolymen.

Största ägare är nu: Axel Johnson AB (genom dotterbolaget Axmedia AB) som äger 25 procent av kapitalet och rösterna, följt av Swedbank Robur Fonder: 11,6 procent, Fjärde AP-fonden med 9,9 procent och Nordea Fonder: 5 procent.

Thomas Ekman

Gör: Vd för Dustin sedan den 1 januari 2018.

Aktieinnhav: 239 387 teckningsoptioner och 7 000 aktier.

Född: 1969.

Utbildning: Civilekonom från Stockholms universitet.

Familj: Hustrun Victoria Dyring, som är programledare på SVT, och två barn.

Tidigare: Vd för Cabonline Group, marknads- och försäljningschef samt vd för Tele 2 Sverige och ledande positioner inom Kinneviksfären, bland annat försäljningschef på Viasat.

Övriga uppdrag: Har fortfarande ett ben kvar i Kinnevik, då han är styrelseledamot i Com Hem.

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom