Tillväxtaktie för långsiktiga

Efter fjolårets stora förvärv har Fenix Outdoor befäst sin ställning på den globala friluftsmarknaden. Tillväxtmöjligheterna på sikt är utmärkta, men 2016 ser ut att bli ett mellanår.

Med några få undantag har svenska detaljhandelsbolag haft svårt att lyckas utanför Norden. Fenix Outdoor ser ut att vara ett av undan­tagen. Sedan några år tillbaka har bolaget etablerat sig som ett av de ledande friluftsbolagen på den europeiska marknaden med expansion även i Nordamerika och Kina. Koncernen stärkte sin position utanför Norden ­ytterligare i somras med förvärvet av Globetrotter, en stor tysk detaljhandlare inom outdoorsegmentet.

Mycket har hänt sedan Fjällräven blev Fenix Outdoor i början av 2000-talet. Namnbytet blev symboliskt för fasen som skulle ta ett nationellt erkänt varumärke till en global aktör på friluftsmarknaden. Målsättningen sattes till att växa med minst 10 procent per år med en vinstmarginal före skatt på minst 10 procent. Denna målsättning har bolaget sedan dess klarat av med god marginal. Tillväxten har skett på samtliga centrala marknader, där Nordamerika uppvisat den snabbaste tillväxten under de senaste kvartalen.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här