Tillväxtlöst pillerbolag

I sex år har försäljningen fallit för Stockholmsbörsens största företag. Men i år ska brittisk-svenska Astra Zeneca ska få fart på tillväxten igen. Affärsvärlden tvivlar.

SÄLJ Läkemedelsföretaget Astra Zeneca har tappat marknadsandelar inte bara under det senaste året utan i stort sett under hela den tid, från 2012, som vd:n Pascal Soriot suttit vid spakarna i piller­fabriken.

Omsättningen har stadigt fallit, från 33,6 miljarder dollar under toppåret 2011 till 22,5 miljarder dollar under fjolåret. Det betyder att en tredjedel av intäkterna har försvunnit, på en marknad som ökat med uppåt 5 procent årligen, vilket borde vara en tillräckligt drastisk utveckling för att skrämma slag på vilken aktieägare som helst.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets