Tronskiftet

Efter nära 200 år tvingades Bonniers ned från tronen. Nu är ett norskt bolag störst, bäst och vackrast i den nordiska medieindustrin.

Solbränd, kortklippt och som alltid elegant. Med översta skjortknappen avspänt uppknäppt förberedde sig Bonnierägda TV4-gruppens vd Casten Almqvist för att pressa sin nytillträdde kollega på SVT, Hanna Stjärne, på TV4:s scen i Almedalen. Visby badade i junisolen, men de mörka molnen över Sveriges mediebransch tornade upp sig från i stort sett alla håll med oförminskad styrka. Facebook och Google glufsar i sig annonspengarna. De svenska mediehusen vet att deras gamla affärsmodeller krackelerar. Alla vill in i den digitala framtiden. Men hittills har få levererat svaret på hur de analoga intäkternas bortfall ska kunna kompenseras.

Det var den sista dagen i juni i år. Almqvist, som tidigare i karriären fått smeknamnet Casten med kvasten för sin förmåga att skära kostnader, skulle fråga ut Stjärne om det speciella ansvar som SVT har i och med sin särställning som licensfinansierat medieföretag som konkurrerar med de kommersiella om publikens gunst. Men vad som skulle bli Castens hörna blev snart i stället Hannas hörna, tasslades det bland medieeliten i publiken.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets