Utmanad marknadsledare

Danska Matas är en kassako som möter tuffare konkurrens. Kursraset framstår dock som överdrivet. Ta rygg på insynspersonerna som köpt.

KÖP. Investerarna har för tillfälligt inte mycket till övers för tråkiga bolag som inte kan dra nytta av det cykliska uppsvinget. Och är bolaget dessutom verksamt inom den e-handelshotade och mycket ifrågasatta detaljhandeln är peststämpeln nära. Ett bolag som faller in i denna kategori är danska ­Matas, vars aktie sedan våren 2015 rasat med hela 40 procent till nuvarande 99 kronor.

Bolaget grundades 1949 och sattes på börsen 2013 av private equity-bolaget CVC Partners för 115 kronor per aktie. Via kedjan Matas med knappt 300 butiker samt e-handel säljs huvudsakligen smink och andra skönhetsprodukter. Bland övriga produkter märks vitaminer, receptfria läkemedel och rengöringsprodukter för hemmet. Sedan 2013 drivs även kedjan Style Box med ett fåtal butiker. Där säljs riktiga premiumvarumärken som är mer selektiva med sin distribution.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco